Arbetsgivarguiden
Guide i arbetsgivarfrågor exklusivt för dig som är medlem i Svensk Handel.
Varningslistan
Har du fått en misstänkt bluffaktura?
Förbud mot avgift

Förbud mot avgift vid kortköp

Den nya lagen som stoppar handlare från att ta ut en extra avgift vid kortköp har nu trätt i kraft. Svensk Handel är negativ till lagen.

Verktyg

Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel anser att beslutet tagits utan att Finansdepartementet har gjort en konsekvensanalys.

– För handlaren innebär alla kortköp men även kontantköp en avgift. Konsekvensen av den nya lagstiftningen kan bli att handlaren tvingas höja priset på varorna för att inte göra en ren förlustaffär. Eller så kommer vissa handlare kanske inte acceptera kortbetalningar under 100 kronor. Det är beklagligt att beslutet om förbudet togs så snabbt utan att man sett vilka effekterna blir, säger Bengt Nilervall.

Lagen trädde i kraft den 1 augusti 2010.

9 personer gillar artikeln 


Kommentarer

Vem har bestämt att det är butikerna som skall betala extra för att kunderna använder kreditkort och inte kontantkort? Det måste väl vara en affär mellan bankerna och deras kunder att kunderna får en kredit. Butikerna är ju en tredje part i det sammanhanget? Hur kan det komma sig att någon kan välta över den kostnaden på butikerna?

olof wahlberg | Postad: 2012-01-29

Lagen lägger "lök på laxen" då handeln får ta kostnad utan möjlighet att styra en utgiftspost som ökar oroväckande mycket. Det blir nej tack till kunden som vill köpa ett frimärke via kort.
Dessutom är det väl totalt korkat att handeln måste bidra med täckning till kreditkortsanvändarnas räntekostnad. Den ska väl hanteras mellan bank och kreditkund ?
Då det nu gäller en lag har väl den passerat någon sorts remissberednng. Vad hade SH för invändningar eller sitter bankerna i lagberedningen utan motpart och bestämmer, Det tycks som om handeln som vanligt är bankernas mjölkko.
Nollställ kortkostnaden så slipper vi den kostsamma kontanthanteringen.

Leif | Postad: 2010-08-31

Varför i hela friden namn är det ingen som tar upp den centrala frågan:
HUR KAN BANKERNA TA UT DESSA ENORMA ERSÄTTNINGAR NÄR MAN ANVÄNDER DERAS KORT?? Det handalr om miljarder om året som ingen tycks tänka på. Till detta kommer årsavgifter som kunder får betala till banken.
Varför har inte denna fråga tagits upp. Det är ju dessa kostnader som den enskilde handlaren vill kompensera sig för och inte för att tjäna några extra kronor som gemene man tyucks tro.

Bertil Svensson | Postad: 2010-08-16

Nej, nu har jag ångrat mig igen. Tack vare Olofs inlägg. Jag ska fan kämpa för mina rättigheter och framförallt konsumenternas uppvaknande. Arbetsförmedlingen får vänta.

Jim | Postad: 2010-08-13

Obs! Eannan del i denna problematik är att kortet också kopplas till av banken erbjudna kortkrediter upp till 55 dagar räntefritt. Vem betalar? Det är butiken där varan köps och den kostnaden ligger på 1,66 % upp till ca 6%. Därutöver kommer kortavgiften oavsett kunden belopp på varan. Det är märkvärdigt att inte svensk handel uppmärksammar dylika smarta affärstricks som vi butiker får betala notan för. Det är ju inte heller rätt att lägga dessa kostnader på varan eftersom det gynnar ju banken ännu mer och deras miljonvinster och höga arvoden (ev bonusar) som de små företagen får betala är ju inte i realitet till deras uttag av löner mm. Kunden skall alltid stå i fokus och det kan man väl inte säga om bankernas intresse för kundrelationer längre. Banken har inga kostnader för de betalas med råge av någon som skall sätta in pengar eller ta ut pengar och därutöver avgifter som inte är ränta med flertal finansbolag som bankerna är ägare till som tar ut räntor på upp till 16-23 %. Vad tusan sker i samhället i övrigt förutom rån av värdedepåer och legitimerad rättighet för banker att råna småföretagare på i voly x små belopp som blir miljarder och åter miljarder. Vem kan visa ryggrad och vem kan visa att svenska follket kommer att stödja en annan folkbank som vågar visa dessa orättfärdiga ocker med laglig rätt till oseriösa affärer. Stoppa det NU och låt det eventuellt bli en valfråga för dessa miljarder kan försörja såväl åldringsvård, skola och barnomsorg mm. "Tittur ur garderoben" och släpp inte ut bovarna på grönbete för de skall låsas in på livstid. Jag menar bankvärldens höjdare som lyckats dupera och lobbyisternas falska yttre som snart fördärvat världsekonomin.

Olof | Postad: 2010-08-13

Nej, nu är jag övertalad. Bankerna har rätt och jag har fel. Det finns ingen plats för småföretagare. Jag försätter bolaget i konkurs snarast och tar en kölapp på Arbetsförmedlingen, det låter rätt bekvämt faktiskt.

Jim | Postad: 2010-08-13

Det blev precis som du trodde. Hos oss accepterar vi inte längre betalningar under 100 kr med kort. En lite skylt vid kassan meddelar tydligt kunderna om det och vi skriver att det "med anledning av den nya lagen". Trakigt att det kommer lagar hur som helst utan att de berörda kan paverka beslutet.

Skulle bankerna helst sluta ta avgifter vid betalning med kort (i synnerhet vid betalning med kreditkort eller utländska kort), skulle vi inte ha nagot emot att accepta kort oberoende av belopp.

Didier Mourmant, Franska Bokhandeln i Lund

Didier Mourmant | Postad: 2010-08-13

1. Det är inte bankerna som säljer terminaler, det gör terminalleverantörer. Bankerna är helt fristående och neutrala när det gäller dem. Bankernas del rör endast kortinlösenavtalet som man måste ha för kunna få ta emot kort i sin verksamhet.

2. Att ta exempel med kortavgifter på 2 kr och uppåt, är dåligt, med tanke på att Svensk Handel har ett erbjudande vid PBS International som gör att man kommer ner på låga 0,68 öre/transaktion. Man KAN ha sitt företagskonto hos en bank, men kortinlösenavtalet hos en valfri kortinlösare. Byt kortinlösare så kommer ni ner i pris istället för att göra dåliga jämförelser.

3. Eftersom ALLA verksamheter berörs av det nya kravet på att inte få ta ut en avgift vid kortköp, så är det på lika villkor. Höj istället alla varor en krona för att "kompensera" den kostnaden då, så kanske ni till och med gör en vinst på de som betalar kontakt. Ni behöver inte höja mer än så och efter som kiosken/butiken/restaurangen intill står med samma utmaning, så är det ju inte svårare än att de också kommer på att det är en enkel lösning.

4. Kontanthanteringen är betydligt dyrare, men den "ser" ingen på samma sätt eftersom man inte får någon "faktura" på den. Däremot får man ingen ränta på pengar som ligger i kassaskåpet i butiken innan de har bankats, någon ska sitta och räkna kontanterna varje dag efter stängning, det kostar att banka pengarna, det finns en risk för rån etc. med att ha en massa kontanter osv. De enda som behöver kontanter är din mormor och kriminiella.

5. Ingen tvingar dig att ta emot kort. Det är ett fritt val (yes, really - det ÄR ett fritt val). Tycker du att det är för dyrt - låt bli. Det är upp till dig som driver verksamheten. Bär sig inte verksamheten, så får du rätta dig efter förutsättningarna.

68 öres-kampanjen syns ÖVERALLT på Svensk Handels hemsida och har gjort det i flera månader, snart ett år tror jag. Ta er ut ur bekvämlighetsbubblan och gör ett aktivt val/byte.

Det kan löna sig att söka och/eller byta | Postad: 2010-08-12

Äntligen! Extra avgift vid kortköp är ju uppenbarligen helt kass. Har man ingen verksamhet som klarar av att ha kortläsare utan avgift så är det ju lika bra att lägga ner. Inse, det är kort som gäller!

Jonas | Postad: 2010-08-10

Det negativa i att SH ställer sig så är att ,medlems antalet är 20 tusen och lik förbannad så kan de inte förhandla fram bättre avtal till sina medlemmar eller ?
Det skulle inte förvåna mig om dem stjäl pengarna själva och gnäller på finansdepartementet.
MYCKET troligt att det ligger till så .

benny bozan | Postad: 2010-08-03

Den nya lagen, som helt och hållet ställer sig på bankernas sida, reglerar butikernas (läs kioskhandlare som arbetar 220tim/mån på mestadels OB-tid för att med lite flyt få ut en dräglig månadslön) rättigheter att ta ut en avgift på en tjänst (som faktiskt butiken erbjuder) medan man inte på något sätt reglerar vilka avgifter bankerna får ta ut av butikerna. Man kan tänka sig att lagen är till för konsumenterna bästa men i verkligheten är det bara bankerna och deras samarbetspartners som gynnas då butikerna antingen blir tvungna att höja priserna eller helt enkelt inte acceptera kortbetalning under ett visst belopp.

I dagens läge ser det ut på följande sätt för de allra flesta kioskhandlare runt om i landet:

Omsättning 100% varav

35-40% Tobak & snus (låga marginaler och cigaretter har som känt "högsta pris" vilket innebär att man inte kan höja priset.

10-15% tidningar (låga marginaler med fasta priser som inte går att påverka)

20-25% Mejeri (låga marginaler med stabila marknadspriser som inte går påverka särskilt mycket)

5-10% Lotter (Med i princip obefintliga marginaler och priser som självklart inte går att påverka)

15-20% Kiosk (Relativt höga marginaler som ska bära butikens kostnader)

Slutligen, ett snittköp för en sådan butik ligger mellan 40-50kr och snittkostnaden för en kortdragning är 2-2:50kr, det innebär att kortavgiften för ett köp på 40kr motsvarar ca 6% av köpeskillingen.

Lite kuriosa för den nyfikne: Bruttovinstmarginalen för ett Paket LM cigaretter är exakt 9%.

I min mening handlar inte diskussionen om kortavgiftens vara eller icke vara. Det handlar om rimlighet, precis som med allt annat i vår marknadsekonomi. 6% är INTE rimligt.

Men ärligt talat, vem bryr sig egentligen om kioskhandlaren på hörnet, Eller?

Jim | Postad: 2010-07-22

Den nya Lagen om betaltjänster träder i kraft den 1 augusti 2010. Det är en anpassning av den svenska lagstiftningen till EU:direktiv om betaltjänster som införs i alla 27 EU-länder.

Bengt Nilervall | Postad: 2010-07-21

vad kommer lagen att heta? vad har den för sfs nr?
För den måste väl kunna läsas ngn stans innan den träder ikraft?

Chana | Postad: 2010-07-20

På de butiker som jag besöker så tar handlaren fortfarande ut en liten avgift vid små kortköp

Petter | Postad: 2010-07-19

Det är helt fantastisk att se hur bankerna manipulerar systemet. Man kan inte annat än häpnas över den brist på insikt som råder bland "bankernas beskyddare".

1. Det blir färre och färre bankkontor
2. Man skär ner på bankanställda
3. DU som kund får göra mer och mer själv, ansöka om banklån, öppna nya konton osv osv
4. DU som kund får inte längre ha ett vanligt bankomatkort utan måste BETALA för ett
VISA/MASTERCARD kort oavsett om du har användning för det eller inte.
5. Mindre kontanthantering betyder betydligt lägre kostnader för bankerna därför borde man
också premiera alla led som använder kortbetalning, såväl kund som butik.

Det här är bara en rad exempel förändringar (läs försämringar) som bankerna har genomfört till förmån för större vinster och bonusar.

Egentligen ska man inte klandra bankerna när vi som konsumenter är så lätta att manipulera och styra. I slutändan handlar det ju bara om affärer, eller?

Jim | Postad: 2010-07-19

Jag tog ioförsig bort kort totalt
förlorar bara 1 av 50kunder i genomsnitt så jag sparar mycket pengar faktiskt.
har bankomater nära så de funkar bra.

smartskaft | Postad: 2010-07-19

hejsan butiksägare!
jag vet inte om du är utskickad av banken att skriva en insändare(vanlig taktik)eller om du har en butik med fler kunder(tillexempel filmkedjan)som snott de flesta kunder i stan genom å dumpa priser vilket har blivit mycket vanligt idag.
dvs 1-2välmående kiosker i stan vars ägare tänker som du eftersom de har mycket mer pengar i omlopp och glömt hur det är att vara en liten handlare som lever på marginalerna.
visst lycka till å höja priset när 85% av försäljningen består av tobak och tidningar.

att vissa vill straffa kontantbetalande kunder för å betala kortbetalande kunders kostnader är lite märkligt.
och idag är de enda pengarna rakt ner i fickan hos dom som står på torget det borde du veta eller glömde du dom nya kassorna??? eller du kanske inte har butik

ja kanske ska höja priset på banana skids ytterligare till 2kr när dom redan idag slutat köpa dom för
idiotkiosken säljer dom för 1krona.

Hej smartskaft | Postad: 2010-07-19

till nr. 3

Jag har mycket väl förstått mig på den s.k. problematiken. Och det är precis som du skriver, man vill kanske nå 25% vinstmarginal på butiken. Det du verkar glömma bort är nyckelorden "på butiken". Detta innebär naturligtvis att några varor har mer än 25% marginal och några har lägre marginal.

Enkel matematik,
Kostar verksamheten inkl. inköp 100kr måste man då sälja sina inköpa produkter för 133kr totalt. sim salabim så har man nått sin marginal på 25%.

Givetvis får man inte bortse från den produktunika prissättningen, men...
...det är väl bara att höja priset på prislappen, så att man får sina 25%, Det gör man ju ändå, fast idag på ett mycket otrevligare sätt. Om tiokronorsvaran i morgon kostar 13.33, så köper jag den. Möts jag däremot av en skylt där det står 10kr på varan och "2,50:- extra för kortköp under 50 alt. 100 kr" går jag istället ut ur butiken.

Vill också tillägga att många som inte vill ha liknande lagar, verkar tro att kontanthanteringen är gratis. Den enda kontanthantering som är gratis är den där pengarna åker rakt ner i fickan, och sånt ska vi inte ha eller hur...

Jag som kund, samt som butiksinnehavare har alltid varit väldigt förvånad över alla "kollegor" som verkar uttrycka känslor för att detta skulle vara den enda kostnaden för butiksdrift och att den kommit helt plötsligt. Ingen skulle vara lyckligare än jag om alla mina kunder betalade med kort!

Till nr 5.
Är det inte rätt naivt att tro att banker fraktar andras pengar "gratis", naturligtvis tar de bra betalt för detta också.


pabo | Postad: 2010-07-15

[14/7 23:31] ojojoj!
dessutom går det åt enorma mängder extra papper när folk betalar med kort 2kvitton istället för ett. MILJÖFÖRSTÖRING dessutom är kvittopapper ofta belagda med ett gift ännu trevligare för personalen.
Bara snack!
j
De enda som blir rikare på kortanvändning är bankerna. de tar betalt för terminalen de tar betalt av kunden de tar betalt av butiken=kunden igen. och så sparar de in pengar på att slippa transportera och betala för vakter.

de tar alltså betalt för att de sparar enorma mängder pengar och nu vill dom förbjuda att affären tar betalt(kortavgift)för nåt som dom själva tar betalt för.

Dubbelmoral och svineri. Alla småbutiker förlorar på kortanvändning samtidigt som man tillåtit bygga prisdumpande lågprisvaruhus som får ha öppet varje dag. (runtom i europa måste stora butiker ha stängt på söndagar för att ha kvar småbutiker)

Det är kunderna som får betala bankernas storvinster utan att dom fattar det.
Vissa är så barnsliga att dom klagar varenda gång. gå till stora butiken då 4kiosker har redan gått i konkurs i denna stad jag tar avgift så länge banken snor 3spänn.

Dubbelmoral och svineri | Postad: 2010-07-14

Tycker det är en mycket bra lag och är helt övertygad om att det inte kommer att slås igen affärer pga detta. Svensk handel och bankerna vill ha så lite kontanthandel som möjligt detta pga rånrisk och att det är dyrare med kontanthantering än att betala med kort. När bankerna tar ut en avgift på köp under 100 kr är det ytterligare ett sätt att tjäna mer pengar (kan inte vara dyrare att göra ett köp för 99kr än 101kr) och de blir ännu rikare. Handlarna behöver höja priserna ytterst ytterst lite så betalar det sig och de kommer att tjäna mer pengar för folk handlar för kontanter ändå. Köpte frimärke för 12kr i en kiosk och fick betala 15kr, det procentuellt största påslaget jag varit med om och har sedan dess slutat att göra inköp i sådana butiker när det fungerar så. Ta en diskussion med bankerna om detta istället och sluta gnälla när det sker en förändring det blir riktigt bra nu eller var det bättre förr?

Gunnar | Postad: 2010-07-14

Till Papo med andra,

Du har inte förstått problematiken för så kallade "småhandlare". I genomsnitt har butiken en vinstmarginal på 25% brutto. I praktiken innebär det följande, en vara som kostar 10kr har en bruttovinst på 2:50kr. Kostnaden för en kortbetalning (inkl årsavgifter mm) ligger någonstans mellan 2-2:50kr beroende på avtal. Detta innebär att butiken går med förlust medan bankerna, VISA och MasterCard mm gör storvinster. Är detta rimligt? Man måste ha förståelse och kunskap om vilka faktorer som påverkar marknaden. Att då tala om omkostnader är tyder bara på ignorans och brist på insikt. De butiker som väl informerar sina kunder om att det tillkommer en avgift vid köp under en viss summa och dessutom tar sig tid att förklara orsaken, dvs att det inte är lönsamt att "slava" åt bankerna skapar en sund debatt och upplyser samtidigt kunderna om att det egentligen är bankerna som motarbetar möjligheten till en mindre kontanthantering (vilket indirekt föranleder till mindre "svarta pengar" på marknaden).

Jim | Postad: 2010-07-14

Äntligen... Butiker som tar extra avgift för kortköp får mig att vända och gå någon annanstans. Det är diskriminering mot dem som inte vill bära kontanter. Man skulle kunna tycka att det är konstigt att dessa handlare inte höjer sina priser på OB-tid, då personalen är dyrare?

Detta är en omkostnad för handlare precis som alla andra omkostnader, (lön, hyra, el, kontanthantering etc.), och vad gör man med dem... jo man ser till att ens omsättning täcker utgifterna.

pabo | Postad: 2010-07-13

Mycket bra att det förbjuds. Vill nu handlarna - konditorier och andra - gärna slippa kontanter, så bör de väl inte straffa den som inte kommer med kontanter.

Förtjänsterna är höga nog ändå!

Papalagi | Postad: 2010-07-11

Kalendariet idag

7 feb

Inga aktiviteter

Till kalendariet
Avtal 2012

Svensk Handel på Twitter

Norrmännen är de som shoppar mest. Under 2011 spenderade de 25 miljarder kronor i svensk detaljhandel: bit.ly/AndcCB

Norska, finska och danska turister handlade för 38 miljarder kr i Sverige under 2011: http://t.co/Y5V4uWCz

RT @HandelsbankenTV: 08.45 in i inslaget: Maria Sandow, Svensk Handel Stil kommenterar det svenska modeundret: http://t.co/AlFAPRMN

RT @ErikBoman: Handelsnytt: Ordförande med revolutionärt förflutet: http://t.co/vpWxITyn

Nej till lag om sluten kontanthantering - delseger för handeln: http://t.co/ce51w5t6 ^HT

Vad händer i handeln? Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Prenumerera
flickr

Adress

Telefon & E-post

Svar direkt för medlemmar

  • Telefontider: 8.30-17.00
  • Arbetsgivarservice: 010-47 18 700
  • Varningslistan: 010-47 18 630
  • Handelsfrågor: 010-47 18 690
  • Säkerhetsfrågor: 010-47 18 680
  • Hyresfrågor: 010-47 18 710
  • Försäkringsfrågor: 010-47 18 770
     

Föreningar

Följ oss på

Facebook

© Swedish Trade Federation | Om Cookies och PuL
Laddar