På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook  och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2014.11.26  •  
Senast uppdaterad: 2014.11.28
  •   3

Från Black Friday till Red Chrismas

De amerikainspirerade shoppingdagarna Black Friday och Cyber Monday står för dörren, helgen då handelns röda siffror ska bli svarta. Frågan är dock om siffrorna blir så mycket svartare av att flytta fullmarginalförsäljning i december till kampanj i november
Det skriver Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg i en debattartikel på dagenshandel.se.

I USA får Black Friday hushållen att gå man ur huse för att shoppa loss under klämdagen mellan Thanksgiving och novembers lönehelg. Det har blivit ett enormt försäljningstillfälle, likt den mellandagsrea vi har i Sverige. Handlare som under hela året gått back vänder under helgen rörelsen från minus till plus, röda siffror blir svarta, vilket motiverar namnet.
 
I Sverige har vi börjat hänga på och under fjolårets helg kraschade Media Markts och BR-Leksakers webbsida för att intresset var så stort. Genomslaget var större än vi tidigare sett och företeelsen verkar vara här för att stanna. Något som e-barometern också kunde bekräfta. Var femte näthandlare planerar aktiviteter i samband med Black Friday och Cyber Monday. Det är tre gånger så många företag som förra julen.
 
Med en svag utveckling för detaljhandeln, hårdare konkurrens och lägre marginal är olika event som ökar försäljningen välkommet. Det finns bara ett problem, försäljningen drivs med kampanjpriser. I en värld där kampanjer som, Mid Season Sale, Black Friday och mellandagsrean avlöser varandra kan man undra varför konsumeten ska köpa varor till fullpris. Frågan är om Black Friday snarare riskerar att hota den lönsamma julhandeln och istället skapa en Red Christmas?
 
Flera handlare ställer sig med rätta tveksamma till Black Friday och Cyber Monday av just denna anledning. Varför sälja sortimentet på rea när konsumenten närmar sig shoppingfebern som råder under några veckor i jul? Samtidigt älskar konsumenten kampanjer och inte ens under julhandeln går det att med säkerhet räkna med att sälja till fullpris på samma sätt som tidigare. Utmaningen ligger i att skapa lönsamma kampanjer.
 
Rekommendationen är att anpassa affärsmodellen till en kampanjdriven vardag men att försöka att skapa värde för konsumenten utan att dra ner på marginalen. Kampanjen kan bestå av rabatterade tillbehör, tjänster eller råd som gör att vinsten nödvändigtvis inte sänks.
 
Viktigast av allt är en svart jul, utan sådan kommer konkurserna i handeln att öka. Många önskar också en vit jul, något som skulle kunna höja försäljningen av vinterprodukter till hög marginal. Vi kanske till och med tänka oss en grön jul, bara vi slipper en röd jul med låg lönsamhet.

Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel

Källa: Dagens Handel - 2014.11.26

Kommentarer (3)

Kommentar skapad 2015-11-29 11:50
29 nov 2015 kl 11:50

Tråkigt att Black Friday införs i Sverige. 2015 verkar det slå igenom på
bred front...Har inget emot att Black Friday finns i USA, men till slut
blir det bara för mycket med alla anledningar till konsumtionshysterier. På
90-talet var det Halloween som importerades. Jag tycker inte att "det var
bättre förr" och är inte emot konsumtion, men var slutar det? Lagom är
bäst. Undviker butiker som kör med Black Friday nu, och väljer att göra min
konsumtion i andra butiker.

Kommentar skapad 2016-02-17 11:46
17 feb 2016 kl 11:46

1

Kommentar skapad 2015-11-27 14:56
27 nov 2015 kl 14:56

Tråkigt att Black Friday införs i Sverige. 2015 verkar det slå igenom på bred front...Har inget emot att Black Friday finns i USA, men till slut blir det bara för mycket med alla anledningar till konsumtionshysterier. På 90-talet var det Halloween som importerades. Jag tycker inte att "det var bättre förr" och är inte emot konsumtion, men var slutar det? Lagom är bäst. Undviker butiker som kör med Black Friday nu, och väljer att göra min konsumtion i andra butiker.

Kommentar skapad 2016-02-17 11:46
17 feb 2016 kl 11:46

1

Kommentar skapad 2014-12-02 09:17
02 dec 2014 kl 09:17

En mycket bra artikel, Då det gäller att bevaka sina marginaler för att kunna hålla svarta siffror,
då det aldrig blir rabatter på hyror och personalkostnader.
Konsumenten kommer att vänjas vid ständiga rabatter och vinsterna urholkas.