På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook  och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2014.12.18  •  
Senast uppdaterad: 2014.12.19

Vinster är inget att skämmas för

SUCCÉRECEPT. Det är beklagligt att så få lönsamma företagare i handeln vågar berätta om sin framgång. Mitt i denna brinnande strukturomvandling behöver vi lära av framgångsexemplen. Det skriver Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg.

Market har förtjänstfullt undersökt lönsamheten bland handelns företag och fann att knappt hälften av sällanköpsvaruhandelns företag gör förlust. Anledningarna till den sjunkande lönsamheten är flera: Digitalisering, e-handel och internationalisering pressar ner priserna till nya nivåer och en allt mer kampanjintensiv handel sänker priserna för att locka kunder.

Mitt i denna brinnande strukturomvandling blir givetvis framgångsexemplen mycket intressanta att lära av. Market försökte därför följa upp sin lönsamhetsgranskning med intervjuer med de mest framgångsrika företagen för att förstå vad de har gemensamt. Få ville svara på frågorna. Det är beklagligt.

Oviljan att besvara frågor om lönsamhet beror sannolikt på rädsla att förknippas med bilden av den rike grosshandlaren eller kapitalisten som tjänar pengar på att göra affärer. Precis på samma sätt stämplas framgångrika dagligvaruhandlare som Ferrariåkande miljonärer som utnyttjar sina kunder, i stället för att hyllas för den nytta och tillväxt de skapar för sina anställda, kunder och kommunen de verkar i.

Att handeln inte vågar stå upp och stolt förklara vad man skapar för mervärde i samhället är ett problem. Handeln är inte bara länken mellan konsument och tillverkare. Den är också en jobbskapare och gör det möjligt för kunderna att uppfylla sina önskningar, göra de goda valen och välja en miljövänlig och hållbar livsstil. För industrin är handeln den viktigaste kunskapskällan för att förstå framtida konsumenters behov och potential för innovation.

Att handeln inte heller vill tala om den begränsade vinst man gör är ytterligare problematiskt. Vinsterna i handeln stoppas inte i någon madrass. De används till innovationer och investeringar som i sin tur kan förbättra tillväxt och samhällsekonomi. Utan vinst kan en näring inte utvecklas. Ett exempel är H&M som tack vare sin vinst kan avsätta resurser för att forska kring hur deras produktionsprocess kan bli fullt cirkulär. Kläder bryts ner till fibrer och belastningen på bomull och natur minskar när vi kan tillverka nya kläder från gamla.

Det är dags att beskriva handeln utifrån de värden den skapar. Handlare, var stolta för den samhällsinsats ni gör, berätta att ni tjänar pengar och förklara gärna för era branschkollegor hur ni gör det. Konsumenten handlar från de aktörer som gör gott, oavsett om dessa gör vinst eller ej.

Och handeln gör gott. Se bara på alla de ungdomar som nu anställs extra i julhandeln och för första gången får in sin fot på arbetsmarknaden. Alltså handlare, var trygga i de värden ni skapar för era anställda, kunder, kommuner och samhälle!

Jonas Arnberg, chefsekonom Svensk Handel

Källa: Tidningen Market - 2014.12.17

Kommentarer (0)