På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Jonas Arnberg
Publicerad: 2015.07.31  •  
Senast uppdaterad: 2015.07.31
  •   3

Allt fler reor hotar butikerna

I en debattartikel skriver Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg och Bonvings skors vd och ägare Annelie Petersén hur handelns ständiga reor påverkar butikernas överlevnad.

Få har nog undgått att reorna i butikerna blivit fler under de senaste åren. Med Mid Season Sale i oktober, Black Friday/Cyber Monday i november, mellandagsrea redan innan mellandagarna, slutrea under hela januari och februari och återigen Mid Season Sale i mars, vårrea i april och maj och sommarrea i juni frågar sig konsumenten med rätta varför denne någonsin ska köpa varor till fullpris?

I Svensk Handels handelsbarometer i juli uppger fyra av tio handlare att kundernas förväntan att handla på rea ökat under de senaste tre åren. Fler kunder förväntar sig återkommande reor och många avstår att handla till fullpris eftersom det alltid finns en ny rea runt hörnet. Ett beteende som inte är svårt att förstå. Problemet är bara att de ständiga reorna hotar butikernas överlevnad. 

Nästan var tredje handlare uppger att de i dag säljer fler varor på rea än för tre år sedan. När allt färre varor kan säljas till fullpris pressas lönsamheten och butiker måste slås igen.

Konkurrensen är i dag stenhård. Den handel som tidigare var lokal är i dag internationell. Var femte paket hos posten kommer från utlandet. Kunder kan lätt jämföra priser i mobilen eller framför datorn och sedan förhandla sig till ett annat pris i butiken, eller köpa från utlandet.

Sex av tio handlare uppger att reorna påverkar lönsamheten negativt. Med sjunkande lönsamhet på produkterna samtidigt som ökade kostnader för hyror, löner och nu arbetsgivaravgiften som fördubblas för ungdomar blir det svårare att nyanställa och investera i sortiment, digital utveckling och fysisk miljö. 

Det kan vara lätt att tycka att detta är ett problem för handlarna. Men många företagare vill inget hellre än att utveckla verksamheten och nyanställa. Handeln är den viktigaste arbetsgivaren för ungdomar i landet och handeln kan fortsätta vara en jobbmotor om inte villkoren försämras.

Handeln är också viktig för stadens medborgare och besökare. Utan en levande stad uteblir turisterna och medborgarna flyttar ut. Handeln har en nyckelroll för en stads och regions attraktivitet och möjlighet att locka till sig nya besökare och invånare.

Handeln måste hitta nya sätt att attrahera besökare till butiken, utan att ständigt locka med rabatter. I många länder är det staten som bestämmer när det får vara rea. Så långt vill vi inte gå.

Vi vill ändå uppmana handeln att använda rea mer sparsamt. Ytterligare prispress kommer att slå ut många små handlare och den konkurrens som gynnat konsumenten i form av lägre priser riskerar att övergå i ett scenario där utbud och mångfald utarmas. Varje handlare behöver se över kostnaderna, fundera på om varje rea verkligen är nödvändig och se till att fortsätta ge god service och en bra kundupplevelse så att reapriser inte blir det enda skälet att gå in och handla.

Annelie Petersén, vd och ägare Bonvings skor
Jonas Arnberg, chefsekonom, Svensk handel

Källa: Tranås Tidning - 2015.07.31

Kommentarer (3)

Kommentar skapad 2015-08-13 17:41
13 aug 2015 kl 17:41

Hej! Kan inte instämma mer på artikeln. Det är inte ok med reor under säsong. Det snedvrider hela försäljnings processen. Vi rear slutet jan till feb, slutet av juli till aug. Det har våra kunder insett och uppskattar att deras inköp inte kommer på rea innan säsong. Tack för att ni uppmärksammar detta. Mvh Inger Ängeflod Akazia

Kommentar skapad 2015-08-09 04:08
09 aug 2015 kl 04:08

detta har redan varit realitet i kiosk och tobaksbranchen sen länge.
som småbutik har man alltid nån dåre som öppnar och säljer tobak med ett par procents marginal .och nån som dumpar priset på godis till löjliga priser.svensken i gemen skiter i alla småbutiker och vill gärna utnyttja arbetarna som får jobba 12-14 timmar om dan och se hyresvärden äta upp den lilla vinsten.Ni som organistaion borde genast pressa regeringen att ha minimipriser på tobak och snus(ej maxpriser) som i norge.småbutikerna och kioskerna dör en efter en om de inte kan ta ut högre marginal på tobak.

Kommentar skapad 2015-07-31 14:37
31 jul 2015 kl 14:37

Hej!
Min uppfattning om den lokala handeln är att vi måste jobba mer smart och mer modernt än tidigare. Rätt marknadsföring, rätt fokus på reorna och arbeta mer med lojalitet. Se www.fillit.se Lokala kundklubbar, jobba som proffsen (Ica, Apoteket, Lindex, Kapphal osv osv osv... De jobbar stenhårt med lojalitet/kundklubbar... Mvh Kristian 072-5531694 ring gärna och diskutera den lokala handeln.