På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.08.18  •  
Senast uppdaterad: 2015.08.18

Höjning bromsar nya jobb för unga

Det finns stor anledning att vara orolig för de negativa sysselsättningseffekterna som höjningen av arbetsgivaravgiften för unga kommer att innebära, skriver vd Karin Johansson, Svensk Handel, i en replik till TCO i svd.se/debatt.

REPLIK | UNGDOMSARBETSLÖSHET

På Brännpunkt skriver TCO (13/8) att den sänkta arbetsgivaravgiften för unga är en dyr reform som inte löser de problem som finns på arbetsmarknaden. Istället vill de se reformer som bidrar till ett näringslivsklimat där växande företag kan skapa fler jobb åt unga som idag står utan arbete. Det är tydligt att höjningen av arbetsgivaravgiften för unga utgör ett hårdare slag mot näringslivet än vad TCO verkar förstå. I handeln har företagen varit väldigt tydliga – höjda arbetsgivaravgifter kommer att leda till att jobb försvinner.

I Svensk Handels Handelsbarometer, som kom i samband med att regeringen lade fram sin vårbudget, sade varannan handlare att de kommer att tvingas säga upp medarbetare eller stoppa planerade nyanställningar om arbetsgivaravgiften för unga höjs. Det är ett oroande besked från företagen i den bransch som skapar flest jobb åt Sveriges unga. Var femte ungdom som har ett jobb att gå till arbetar i handeln.

Det finns stor anledning att vara orolig för de negativa sysselsättningseffekterna som höjningen av arbetsgivaravgiften för unga kommer att innebära. I en rapport varnar HUI Research för att höjningen kommer att få större negativa konsekvenser än de positiva effekter som den tidigare sänkningen haft. Lönerna är rörliga uppåt men stela nedåt. När avgiften på ungas arbete höjs finns ingen möjlighet att sänka lönerna. För de många företag i handeln som brottas med pressad lönsamhet är den enda utvägen att motvilligt minska personalstyrkan, eller rent av stänga igen butiken.

Innan TCO dömer ut de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga bör de titta på arbetsmarknadsstatistiken från SCB. Svensk Handels analyser visar att antalet ungdomar som arbetar i handeln ökade med cirka 16 000 personer under perioden 2006–2013. Handeln hade dessutom en positiv sysselsättningsutveckling, trots den internationella lågkonjunktur som rådde.

Om regeringen gör verklighet av den andra höjningen av arbetsgivaravgiften för unga kommer handelns företag att ha fått ökade kostnader med 3,5 miljarder kronor, vilket motsvarar kostnaden för 11 500 jobb. Det kommer att försvåra möjligheten för handelns företag att skapa fler jobb för landets unga. Vill vi ha ett näringslivsklimat där företag kan växa och skapa fler jobb är det ingen vidare idé att höja skatten på arbete.

Karin Johanssonvd Svensk Handel

Källa: SVD.se Debatt - 2015.08.17

Kommentarer (0)