På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.06.11  •  
Senast uppdaterad: 2015.06.11

”Rea inte ut branschens lönsamhet”

Handeln måste hitta nya sätt att locka besökare till butiken. Nog har väl branschen mer självförtroende än tron att kunden bara kommer för att det är rea? Det skriver Jonas Arnberg och Mikael Sandström i Tidningen Market.

Handelns förutsättningar förändras snabbt i digitaliseringens spår. Med digitala hjälpmedel att jämföra priser och nya marknader att handla ifrån är konsumentens prisfokus större än någonsin.

Finanskrisen och efterföljande osäkerhet har förändrat beteendet och vi ser en konsument som sparar mer men som också drivs av att göra en bra affär.

Även om försäljningen stiger pressas handelns vinster och är i dag nere på en ohållbar nivå. Omsättningen ökar men lönsamheten minskar.

Vi ser en detaljhandel som ständigt tvingas se över bemanningen, som betalar överhyror som skrevs på för en framtid som aldrig kom, och nu senast en ökad arbetsgivaravgift för unga.

Därför har vi en kraftig utslagning av framför allt mindre företag inom handeln i allmänhet och modehandeln i synnerhet.

I konkurrensen väljer många modehandlare att driva besök till butiken med olika erbjudanden och reor. Det är ett sätt att hålla försäljningen uppe men riskerar att långsiktigt ytterligare urholka branschens lönsamhet.

Med Mid Season Sale i oktober, Black Friday/Cyber Monday i november, mellandagsrea redan innan mellandagarna, slutrea under hela januari och februari och återigen Mid Season Sale i mars, vårrea i april och maj och sommarrea i juni frågar sig konsumenten med rätta varför den ska köpa varor till fullpris? Dessutom driver de olika aktörerna varandra till ohållbara rabatter.

Handeln måste hitta nya sätt att locka besökare till butiken. Nog har väl branschen mer självförtroende än tron att kunden bara kommer för att det är rea?

I många europeiska länder är det staten som bestämmer när branscherna ska ha rea. Det gör att handeln bågnar under för stora lager och omsättningshastigheten minskar. Så ska vi inte ha det i Sverige. Men med vårt missbruk av reabegreppet urholkar vi kundens tilltro till vår prissättning.

Att ta sig ur allt tätare reor och den negativa lönsamhetsspiralen är naturligtvis inte lätt men vi tror att branschen åtminstone måste:

1. Skilja på rea och kampanj. Rea-begreppet riskerar att urvattnas ännu mer och fortsatt överutnyttjande kan leda till reglering.

2. Höja priset! Dollarkurs och arbetsgivaravgifter är branschgemensamma kostnader som borde kunna resultera i en prishöjning.

3. Se över hyresavtalen. Det blir allt tydligare att hyresvärdarna insett – om än mycket motvilligt – att dagens hyresnivå är orealistisk.

4. Höja analysnivån. Många, framförallt mindre företag, måste lära sig förstå marknadsekonomins mer brutala sidor och höja kompetensnivån på försäljning, inköp och butiksekonomi.

Debatt i Market 10 juni.

Jonas Arnberg, chefsekonom Svensk Handel
Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil

Källa: Market - 2015.06.10

Kommentarer (0)