På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.03.24  •  
Senast uppdaterad: 2016.03.24

Handels målar upp fel bild

För att kartlägga hur det går för svensk detaljhandel har Svensk Handel låtit HUI Research, Handelns Utredningsinstitut, granska lönsamheten i branschen. Rapporten visar att även om omsättningen ökat ordentligt den senaste tioårsperioden, har rörelsemarginalen snarast sjunkit.

Sedan år 2000 har handelns försäljning ökat med cirka 75 procent medan rörelseresultatet endast ökat med cirka 27 procent. Handeln har alltid varit en lågmarginalbransch men under de senaste åren har vinsterna pressats så pass att branschen nu står inför en stor omställning till nya affärsmodeller för att kunna möta den nya tidens kund och konkurrens.

Denna strukturomvandling till trots hävdar Handelsanställdas Förbund i rapporten "Handelns verkliga vinster" att branschen mår bra och att vinsterna i handeln har ökat med 264 procent sedan år 2000, samtidigt som personalkostnaderna endast ökat med 76 procent. Problemet är att vinstökningen som Handels pekar på inte speglar hur det går för handeln i Sverige.

Vinsterna från detaljhandelsföretagens verksamhet i Sverige har i själva verket ökat med 27 procent under perioden, inte i närheten av lika mycket som personalkostnaderna. Merparten av den ökning som Handels pekar på beror på att de räknar med vinster som svenskägda bolag gjort i butiksverksamheter i andra länder.

Att ett företag gör vinster i utlandet är naturligtvis positivt för det företaget, men det säger ingenting om hur det går för handelsföretagen i Sverige. Det går via öppna uppgifter i de stora handels¬företagens årsredovisningar dessutom att läsa sig till att det till största del handlar om ett enda av detaljhandelns totalt 60  000 företag som gjort dessa vinster i utlandet. Dessutom reser det här frågan – anser Handels på samma sätt att utländska företags vinster i Sverige ska gå till löneökningar i andra länder?
Handels menar att det finns stora vinster och därmed gott om utrymme att höja lönerna. Om det hade varit sant att det fanns stora vinster så hade vi kunnat hålla med. Men om man använder korrekta vinstsiffror, för handelns svenska verksamhet borde Handels och vi kunna enas om att utrymmet för löneökningar är ytterst begränsat.

Källa: Market - 2016.03.24

Kommentarer (0)