På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.10.24  •  
Senast uppdaterad: 2017.10.24

Även det digitala myntet har sin baksida

I den fysiska detaljhandeln görs idag 80 procent av alla transaktioner med kort och prognosen för 2020 är att hela 90 procent av betalningarna i handeln är digitala. Resan mot ett kontantfritt samhälle går inte att stoppa men vi kan se till att det sker med eftertänksamhet. 

Den 24 mars år 2023 blir Sverige i praktiken kontantfritt. Det slår en färsk forskningsrapport från KTH och Handelshögskolan i Köpenhamn fast. Kontanterna kommer givetvis att finnas kvar längre än så men dess betydelse kommer att marginaliseras. Resan mot ett kontantfritt samhälle går inte att stoppa men vi kan se till att det sker med eftertänksamhet. För även det digitala myntet har sin baksida.

Utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle går i rasande fart. Kontaktlösa betalningar införs runt om i landet. Betalappen Swish når snart sex miljoner användare och allt fler kassasystem integrerar betallösningen. I den fysiska detaljhandeln görs idag 80 procent av alla transaktioner med kort och prognosen för 2020 är att hela 90 procent av betalningarna i handeln är digitala.

Klockan tickar snabbt för Astrid, Evert och Greta. När vi precis genomfört historiens största byte av sedlar och mynt börjar vi planera för dess begravning. Kollektivtrafiken, parkeringsautomater och restauranger och hotell har redan på många håll övergett kontanterna. Även om det finns kontantfria butiker har handeln blivit den sista utposten som överger kontanterna. Handlaren har service i sitt DNA och är ytterst lyhörd för hur kunderna vill betala.

Svensk Handel anser att handeln har allt att vinna på att fler betalningar blir digitala. Det ger möjligheter till nya funktioner och mervärdestjänster, som exempelvis digitala kvitton. Dessutom är kontanter dyrt, förhållandevis osäkert och omständligt att hantera. Däremot är det viktigt att handeln går fram på ett klokt sätt och säkrar att alla kundgrupper hänger med på resan. För många äldre är omställningen till digitala betalsätt fortfarande besvärlig. Fler utbildningsinsatser och förenklade tekniklösningar kommer att behövas framöver. Turisterna är en annan, för handeln viktig kundgrupp, som förväntar sig att kunna betala kontant.

Digitala betalningar medför också risker för tekniska störningar, integritets- och bedrägerihot som vi måste vara medvetna om. Vi bör gå in i framtiden med ett omdömesfullt förhållningssätt, men med det sagt, digitala betalningar är framtiden.

Bengt Nilervall,
betalexpert på Svensk Handel

Bengt Nilervall

Näringspolitisk expert Betalfrågor, Stockholm
010-47 18 544

Kommentarer (0)