På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.02.24  •  
Senast uppdaterad: 2017.02.24

”Skiftet i handeln blir ett stålbad för många butiker”

REPLIK. Svensk Handel välkomnar debatt kring rapporten ”Det stora detaljhandelsskiftet” och vad digitaliseringens framfart betyder för framtidens handel.

I Market (15/2), skriver Johan Hagberg och Anna Jonsson att bilden av digitaliseringen påverkan på handeln behöver nyanseras. För att analysera och ytterligare förstå konsekvenserna av e-handelstillväxten kan vi granska de branscher där e-handeln har hög mognadsgrad.

I branscher som elektronik-, kläd-, och skohandeln där priser och marginaler pressats kraftfullt har utslagningen också varit stor. Exempelvis har vi i dag 28 procent färre skobutiker och 25 procent färre elektronikbutiker jämfört med år 2008. Redan i dag då e-handeln endast utgör cirka åtta procent av den totala handeln råder det ingen tvekan om att konsekvenserna för butikshandeln är stora. Svensk Handel bedömer att e-handeln kommer att utgöra 20-30 procent av försäljningen år 2025. Även om fysiska butiker fortsatt kommer att stå för den absoluta merparten av försäljningen, och även om digitalisering medför stora möjligheter för den svenska handeln, kommer ökad e-handel få konsekvenser som vi behöver förbereda oss inför.

Att e-handeln kommer att fortsätta växa beror bland annat på att många branscher fortfarande är relativt outforskade. Att exempelvis apotekshandeln på nätet kommer att växa är det få som ifrågasätter. Likt bokhandeln har de varor utan kläm- och kännfaktor som är lätta att skicka och konsumenten vet vad den får.

En annan bransch med stor potential är matförsäljningen på nätet som ännu är i sin linda. När matförsäljningen på allvar flyttar ut på nätet sätts också större samhällsförändringar igång. I Storbritannien sker cirka sju procent av matförsäljningen via e-handeln. Det har exempelvis slagit hårt mot företaget Tesco som tvingats halvera värdet på sina fastigheter, som är lokaliserade i Big box-format utanför städerna. Alla som bygger handelsplatser vet också att om mataffärerna lämnar som ankare blir konsekvenserna stora. I Storbritannien är antalet tomma lokaler också betydligt större än i Sverige.

En viktig faktor som skyndat på utvecklingen i Storbritannien är att den brittiska ekonomin nyligen har genomgått en lågkonjunktur medan vi i Sverige aldrig upplevt konsekvenserna av digitalisering och lågkonjunktur samtidigt. I lågkonjunktur förändras köpvanor. I dag skapar minusränta och befolkningstillväxt en högkonjunktur för handeln som riskerar att förblinda oss inför de stora förändringar som nu sker snabbt.

Svensk Handel har stor ödmjukhet inför handelns framtida utveckling. Som handlare måste man förbereda sig på en ny framtid där det den fysiska och digitala handeln alltmer flyter samman. Möjligheterna är stora för de som lyckas, men vi kan inte heller ignorera att den utveckling vi nu ser kommer att innebära ett stålbad för många butiker. Vi ser redan nu att lönsamheten är hårt pressad för många handelsföretag. Från Svensk Handels sida ägnar vi nu full kraft för att möta förändringarna, genom att bland annat:

  • Möta digitaliseringen med hög kompetens. Från gymnasienivå till forskning. Vi vill engagera forskare i att gå från att studera handeln till att vara med och utveckla branschen.
  • Ha som utgångspunkt i avtalsrörelsen att vi tillsammans med facket behöver utveckla kollektivavtalen och göra de än mer relevanta inför dagens och morgondagens utmaningar.
  • Arbeta i Bryssel för att skapa rätt förutsättningar för handeln i Sverige att nå nya marknader. Det handlar om att skapa lika villkor på en allt mer global detaljhandelsmarknad och att möjliggöra digitaliseringens fördelar med fördjupad analys och data.

Jonas Arnberg, chefsekonom Svensk Handel

Källa: Market 24 februari 2017

Kommentarer (0)