På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2018.06.13  •  
Senast uppdaterad: 2018.06.13

Handlarna var galans stjärnor

Vilken maffig galakväll det blev. Mat, mingel och underhållning som avslutades i ett konfettiregn. Trots att underhållningen var lysande var det handlarna som var galans stjärnor.

Handeln står inför ett stort förändringstryck och det ställer höga krav. Retail Awards gav ett kvitto på att den svenska handeln har många skäl att vara optimistiska. Kvällens tolv vinnare lär oss att framgångsrika företag är i ständig framåtrörelse. De utforskar, testar och experimenterar.

Ett exempel är Lyko som kammade hem kategorin årets e-handel. Ett bevis på att det finns gott om stjärnor inom den svenska e-handeln. Även om e-handeln har en egen tävlingskategori gick den digitala handeln, på ett eller annat sätt, som en röd tråd genom kvällen. Ett annat tema var hållbarhetsfrågan. Både Clas Ohlson och Polarn O. Pyret prisades välförtjänt för sina fina insatser och sitt engagemang för en hållbar handel.

Bakom framgångsrika företag finns passionerade medarbetare. Få branscher erbjuder karriärvägar som handeln. Årets säljare blev Annie Ankersjö som berättade hur hon blommat ut hos Nymans Ur. Efter fem år av träning har hon blivit klockbutikens stjärnsäljare. Glädjen när Annie lyfte sina händer i luften på scenen var verkligen genuin och känslan sitter kvar.

När vi nu borstat bort den sista konfettin från galaklänningen gäller det att blicka framåt. Svensk Handel arbetar hårt för att lyfta handelns frågor inför höstens val. Ni kan vara säkra på att vi på Svensk Handel kommer att fortsätta att sätta handelns frågor högt upp på den politiska dagordningen. Vi är besjälade av att få se fler handelsstjärnor lysa starkt på den stora handelshimlen även framöver. 

Karin Johansson, vd Svensk Handel

Källa: Krönikan är publicerad i Markets magasin om Retail Awards, nr 3 - 2018.06.13

Kommentarer (0)