På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.11.23  •  
Senast uppdaterad: 2015.11.23

Rekommendation för hantering av rea

Begreppet rea har under flera år urvattnats på sitt innehåll och det finns även exempel på ett direkt missbruk. Detta gör att skillnader mellan priskampanjer och realisation alltmer börjar urholkas.

Svensk Handel Stil vill mot bakgrund av detta utforma en rekommendation för kläd- sko och sportbranschen.

”REA” eller ”Realisation” bör användas högst fyra gånger per år och då i samband med sommar- och vinterrealisation samt under en begränsad period mellansäsongsrea.

Således bör uttryck som ”jackrea”, ”byxrea” och liknande undvikas.

Dessa rekommendationer avser begreppet rea. Svensk Handel Stil har inga synpunkter på övriga pris- eller rabattkampanjer.

Kommentarer (0)