På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.12.19  •  
Senast uppdaterad: 2016.12.19
  •   1

Därför slår julhandeln nästan alltid rekord

Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg förklarar varför det inte är speciellt konstigt att julhandeln slår rekord nästan varje år. Faktum är att BNP ökat något mer än julhandeln (indexerad utveckling) de senaste 20 åren.

”Vi blir fler människor och fler som jobbar vilket ger en god grund för ökad konsumtion. Frågan är varför inte julhandeln ökar mer när vi har rekordlåga räntor”, säger Jonas Arnberg, chefsekonom Svensk Handel.

Kommentarer (1)

Kommentar skapad 2016-12-27 11:58
27 dec 2016 kl 11:58

Det är intressant att konstatera att handeln inte ökar mer än den gör och dessutom fortsätter branschen att släppa ifrån sig lönsamheten så kunderna snart inte vet att det finns ett "ordinarie" pris där handlaren faktiskt tjänar pengar på sina produkter? Hur kan det komma sig att handeln försatt sig i detta olyckliga läge och fortsätter att ta initiativ såsom Black Friday veckorna före jul, när restaurang branschen klarat att öka utan att jag som gäst förväntar mig att äta på på rea?