På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook  och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.09.22  •  
Senast uppdaterad: 2017.02.06
  •   9

Om ett halvår blir mynten ogiltiga

I sommar blir de äldre mynten, förutom 10-kronan ogiltiga. Idag finns fortfarande 2,4 miljarder kronor kvar ute i samhället. 

Den 30 juni 2017 blir 1-, 2 och 5-kronorsmyntet ogiltiga. Enligt en färsk undersökning från Kantar Sifo har varje hushåll i snitt 514 kronor i mynt hemma. De flesta mynten finns i burkar, sparbössor, plånböcker och i bilen.

Det är hög tid att börja göra sig av med gamla mynt redan nu. Efter den 30 juni nästa sommar är de ogiltiga.

Även sedlar blir ogiltiga

Även de äldre 100-, och 500-kronorssedlarna blir ogiltiga efter den 30 juni 2017.

Hitta var du smidigast växlar in dina mynt

Myntkartan.se vägleder dig som behöver tömma sparbössan på småpengar. 

En stor del av mynten kommer in som betalning i handeln. Som hjälp för alla som har en större mängd mynt har Riksbanken, med hjälp av banker, växlingskontor och butiker tagit fram webbplatsen myntkartan.se. Genom att ange en plats hittas snabbt det närmaste stället att växla in mynten. Det finns även möjlighet att själv lägga till platser på myntkartan.se. I dagsläget handlar det om cirka 750 platser runtom i landet.

Här hittar du myntkartan

Mer information på Riksbankens webb

Bengt Nilervall

Näringspolitisk expert Betalfrågor, Stockholm
010-47 18 544

Kommentarer (9)

Kommentar skapad 2018-02-23 11:11
23 feb 2018 kl 11:11


Jag är på denna sida för att vittna om
vem gav mig ett pris på 3500.000 kr veckan gick efter mer än 4 månaders forskningsbidrag till flera individer som bara njuter av min naivé. Det var en vän som rekommenderade det till mig och strax efter 3 dagar att leta efter avgifter blev jag verkligen förvånad över att se på mitt konto 2500.000 Kr är villig att ge dig mer information om honom. vänligen kontakta honom via mail för mer information. e-post: luciana.salvatore147@gmail.com

Kommentar skapad 2018-01-29 16:47
29 jan 2018 kl 16:47

Jag ställer till ditt förfogande ett mycket snabbt lån

Hej

Är du orolig ekonomiskt? Har du blivit avvisad av bankerna för en låneansökan.
Du vill lösa dina skulder en gång för alla.
Här är den stora möjligheten att du kan bygga din egen dröm, bli egenföretagare och ägna dina personliga

tillhörigheter till en entreprenör.
Jag erbjuder dig ett lån på 3% från 15.000 till 9.500.000 Kr till någon ärlig och sannolikt att återbetala mig i tid och

enligt överenskommen tid.

För mer information kontakta mig direkt på min e-postadress: mariablancoloan@gmail.com

Tack och Gud välsigne dig och hjälpa dig i dina projekt.

Kommentar skapad 2018-01-18 18:28
18 jan 2018 kl 18:28

Avsluta dina lån oro mellan privata

god kväll
För att hjälpa världens vänner att jag tillåter mig att publicera mitt erbjudande i din grupp och det här är inte ett skämt men ett seriöst och ärligt erbjudande om lån mellan individer. Jag vill hjälpa till att bevilja lån mellan individer, jag är bankör i tjänst, jag har för närvarande platsen för revisionschefen och bankens bokföringsenhet. Du avvisas av bankerna och du vill ha ett lån för att stödja dina behov, inga problem oavsett din ekonomiska situation.
Jag erbjuder lån tillgängliga för partnerskap, andra offentliga och privata, och många andra. Jag är tillgänglig för dig, tveka inte att kontakta mig för ett lån mellan privatperson.

Kontakta mig: faure_patricia@outlook.fr

Ring: +336 44 67 80 99
Meddelande: +336 75 32 47 52
whatsapp: +336 75 32 47 52

Få mina bästa hälsningar

Kommentar skapad 2017-07-26 21:10
26 jul 2017 kl 21:10

Varje år är vi en vecka i Sverige på semester. Och i Maj 2016 var det INGET meddelande att pengar skulle ändras. Vi tog ut pengar i bankomater utan att veta något, där var ingen information!! När länder bytte till euro var det över en längre period samt vi betalade i den gamla valutan och fick euro tillbaka. Sverige gör detta nu på ett mycket dåligt även sämre än amatörer skulle göra det. Dålig stil

Kommentar skapad 2017-06-30 10:26
30 jun 2017 kl 10:26

Hur kan det komma sig att mataffären idag på sista giltighetsdagen ger tillbaka växel med gamla mynt? (fyra gamla femkronor och en enkrona!). Nu måste jag hitta något i affären som kostar exakt 21 kronor och det blir tre st sjukronorsfrimärken. Tji fick dom!

Kommentar skapad 2017-06-21 19:25
21 jun 2017 kl 19:25

våran mynt kan inte tas emot av banker vad ska vi göra trollhätan sparbanken tar inte vänersorg tar inte kunden kommer med vexel hur söter ni ekonomi man undrar kronan värde minskar

Kommentar skapad 2017-02-27 13:40
27 feb 2017 kl 13:40

Hur kommer det sig att affärer kan neka att ta emot svenska pengar som betalning? det handlar om mynt.

Kommentar skapad 2017-02-22 12:54
22 feb 2017 kl 12:54

Swedbank tar emot mynt upp till 7kg för 100kr, hur roligt är det! Bara en kommentar. Mvh Sladjana

Kommentar skapad 2016-11-04 06:15
04 nov 2016 kl 06:15

Hej, finns ett nytt företag som tar emot alla mynt även utländska, cointrade.se

Kommentar skapad 2017-06-07 11:04
07 jun 2017 kl 11:04

Fast dom tar ju 10% ?!

1-,2- och 5-kronorsmynten blir ogiltiga 30 juni 2017

Dessa mynt väger 11 000 ton och motsvarar 28 fullastade jumbojets. Läggs mynten sida vid sida räcker de nästan ett varv runt jorden.