På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.09.06  •  
Senast uppdaterad: 2017.09.06

Cityindex definierar stadskärnan

Cityindex beskriver omsättningsutvecklingen för kommersiella verksamheter i 16 stadskärnor runt om i Sverige, för 2016.

Idag släpps Cityindex, resultatet av en kartläggning utförd av HUI Research på uppdrag av Agora. Cityindex beskriver omsättningsutvecklingen för kommersiella verksamheter i 16 stadskärnor runt om i Sverige, för 2016. Denna kartläggning utförs för att ge marknaden en objektiv stadskärnemätning som på sikt ämnar bli rikstäckande.

Resultatet visar upp en total tillväxt på 3,7 procent för detaljhandel, restaurang, hotell och kommersiell service. Detaljhandeln i stadskärnan utmålas ofta som förloraren i kampen om kunderna men visade positiva siffror med en ökning på 2,7 procent.

Det som utmärker denna undersökning är att stadskärnan har definierats. Definitionen har gemensamt arbetats fram av branschorganisationer, fastighetsägare, forskare, detaljister, konsulter och andra branschföreträdare.

– Svensk Handel tycker att det är spännande att man har definierat stadskärnan. Detta gör det möjligt för både kommuner och näringsliv att jämföra sig med andra städer i Sverige, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Hon menar att Cityindex är ett bra hjälpmedel i planeringsprocessen.

– Med denna undersökning blir det lättare att följa detaljhandelsutvecklingen i den egna stadskärnan. Kommunen har fått ett nytt verktyg i stadsplaneringsprocessen, säger Elisabet.

Läs hela rapporten från HUI här.

Elisabet Elmsäter-Vegsö

Näringspolitisk expert, Stockholm
010-47 18 633

Kommentarer (0)