På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här. 

Publicerad: 2017.05.15  •  
Senast uppdaterad: 2017.05.15

Framtidsfrågor i fokus på Svensk Handels stämma

Handlare, forskare och studenter diskuterade handelns framtidsfrågor på Svensk Handels stämma. Digitalisering, hållbarhet och urbanisering var ämnena som dominerade. Strukturomvandlingen i handeln är intensiv men i slutändan handlar det om samma sak – att lyckas bygga en relation med kunden.

Svensk Handels stämma 2017

Foto: Stephanie Wiegner, PMAGI AB

Bland talarna fanns Joakim Levin, delägare i Nudie Jeans. Företaget startades för 15 år sedan och säljer idag varannan byxa på nätet. I deras butiker erbjuder de kunderna att kostnadsfritt laga sina jeans.

– Fysisk butik eller näthandel, i slutändan handlar allt om samma sak - att bygga en relation med kunden. Här har vi mycket att lära från restaurangbranschen som är duktiga på att skapa spännande koncept, sade Joakim Levin.

För Alexander Blomqvist, vd Monkey Sports, som säljer hockeyprylar blev en trafikolycka vägen till nya affärer. När en lastbil för cirka ett år sedan körde sönder Södertäljebron drabbades Monkey Sports butik i Södertälje hårt. Det tvingade företaget att leta efter nya kundgrupper. Näthandeln blev en del av svaret. Idag är nätet den största försäljningskanalen och cirka 70 procent av försäljningen sker online.

Hans Gårlin, utvecklingschef Ikea, berättade att Ikea ser ett fortsatt stort intresse att besöka deras varuhus. Fokus för Ikea är att ständigt utveckla upplevelsen för kunden som besöker varuhuset. Ikeas nästa satsning är en pop-up butik med fokus på kök i Mood-gallerian centralt i Stockholm där kunden kan beställa hem sina varor.

– Besökartrafiken ökar både till varuhusen och till nätbutiken. E-handeln är ett viktigt komplement till den fysiska butiken, sade Hans Gårlin.

Fd finansminister Erik Åsbrink, ordförande i Handelns ekonomiska råd, inledde dagen med att lyfta fram handelns centrala betydelse i samhället. Något som professor Charlotta Mellander underströk i sin föreläsning om urbaniseringens betydelse för handeln.

– Stadskärnan är ansiktet utåt i staden. Här har handeln en jätteviktig roll att spela, sade Charlotta Mellander.

Under stämman valdes Ikeas Sverigechef Håkan Svedman och Martin & Serveras vd Håkan Åkerström in i Svensk Handels styrelse. Stämman ställde sig också bakom ett uttalande om att kompetenssatsningar krävs för att handelns företag ska fortsätta att vara en jobbmotor och kunna leverera fler exportsuccér.

Kommentarer (0)