svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2017.02.27  •  
Senast uppdaterad: 2017.02.27

”Kollektivavtalen behöver följa utvecklingen”

Svensk Handel uppskattar att e-handeln kommer att stå för 20-30 procent av försäljningen år 2025. En handel i förändring kräver att även att kollektivavtalen förändras.

Digitaliseringen innebär stora möjligheter för svenska handlare men utmaningarna är också stora. Konkurrenssituationen blir tuffare och prispressen blir hårdare.

”Det krävs förändrade affärsmodeller för att handeln ska kunna dra nytta av digitaliseringen”, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Förutsättningarna för att bedriva handel förändras snabbt och kollektivavtalen behöver följa utvecklingen.

”Annars finns en uppenbar risk att kollektivavtalen inte är relevanta längre”, säger Jonas Arnberg.

Presskontakt Svensk Handel

010-47 18 650

Kommentarer (0)