På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.02.27  •  
Senast uppdaterad: 2017.02.27

”Kollektivavtalen behöver följa utvecklingen”

Svensk Handel uppskattar att e-handeln kommer att stå för 20-30 procent av försäljningen år 2025. En handel i förändring kräver att även att kollektivavtalen förändras.

Digitaliseringen innebär stora möjligheter för svenska handlare men utmaningarna är också stora. Konkurrenssituationen blir tuffare och prispressen blir hårdare.

”Det krävs förändrade affärsmodeller för att handeln ska kunna dra nytta av digitaliseringen”, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Förutsättningarna för att bedriva handel förändras snabbt och kollektivavtalen behöver följa utvecklingen.

”Annars finns en uppenbar risk att kollektivavtalen inte är relevanta längre”, säger Jonas Arnberg.

Presskontakt Svensk Handel

010-47 18 650

Kommentarer (0)