På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook  och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.02.21  •  
Senast uppdaterad: 2017.02.21

Livsmedel och bygghandel växer på nätet

Förra året var livsmedelshandeln och bygghandeln de branscher som visade starkast tillväxt på nätet med 30 respektive 29 procent. Det visar E-barometern som presenterades idag.

En allt större del av försäljningen flyttar ut på nätet. Under 2016 växte den totala e-handeln med 16 procent, från 50 miljarder till 57,9 miljarder kronor. Det visar E-barometern som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Under 2016 växte den totala detaljhandeln med 3,3 procent, motsvarande 23,7 miljarder kronor. E-handeln står för 7,7 procent av den totala detaljhandeln och ökade under förra året med cirka åtta miljarder. Det betyder att försäljningen genom e-handeln stod för en tredjedel av hela tillväxten i handeln 2016.

Kommentarer (0)

Fakta

  • Hemelektronik (12,2 miljarder kronor), kläder/skor (9,1 miljarder kronor) och böcker/media (4,0 miljarder kronor) är de branscher som omsätter mest på nätet.
  • De branscher som visade högst försäljningstillväxt på internet var livsmedelshandeln (30 procent), bygghandeln (29 procent) och sport/fritidsvaror (28 procent).
  • Svensk e-handelsexport går framförallt till Norge och Finland. Därefter följer Danmark, Tyskland och Storbritannien.
  • 78 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att få välja hur de ska få en vara levererad när de handlar på internet.