På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.02.21  •  
Senast uppdaterad: 2017.02.21

Livsmedel och bygghandel växer på nätet

Förra året var livsmedelshandeln och bygghandeln de branscher som visade starkast tillväxt på nätet med 30 respektive 29 procent. Det visar E-barometern som presenterades idag.

En allt större del av försäljningen flyttar ut på nätet. Under 2016 växte den totala e-handeln med 16 procent, från 50 miljarder till 57,9 miljarder kronor. Det visar E-barometern som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Under 2016 växte den totala detaljhandeln med 3,3 procent, motsvarande 23,7 miljarder kronor. E-handeln står för 7,7 procent av den totala detaljhandeln och ökade under förra året med cirka åtta miljarder. Det betyder att försäljningen genom e-handeln stod för en tredjedel av hela tillväxten i handeln 2016.

Kommentarer (0)

Fakta

  • Hemelektronik (12,2 miljarder kronor), kläder/skor (9,1 miljarder kronor) och böcker/media (4,0 miljarder kronor) är de branscher som omsätter mest på nätet.
  • De branscher som visade högst försäljningstillväxt på internet var livsmedelshandeln (30 procent), bygghandeln (29 procent) och sport/fritidsvaror (28 procent).
  • Svensk e-handelsexport går framförallt till Norge och Finland. Därefter följer Danmark, Tyskland och Storbritannien.
  • 78 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att få välja hur de ska få en vara levererad när de handlar på internet.