På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.04.05  •  
Senast uppdaterad: 2017.04.05

Matbutikerna laddar inför påsk

Näst efter julafton är påsken den viktigaste högtiden för dagligvaruhandeln. Nio av tio dagligvaruhandlare anser att påsken är viktig för försäljningen. I år väntas försäljningen av påskmat uppgå till 7,6 miljarder. 

– Påsken är en riktig mathelg och vi satsar gärna lite extra när vi handlar. Matbutikerna laddar nu som bäst upp med både extra varor och extra personal för att möta den ökade kundtillströmningen, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

Jämfört med en vanlig vecka ökar försäljningen under påskveckan med cirka 20 procent. Skärtorsdagen är den intensivaste dagen och beräkningar från Svensk Handel visar att försäljningen är dubbelt så stor som den genomsnittliga fredagen.

Sill, lax, ägg, påskmust och godis är storsäljarna under påskveckan. Försäljningen av lösgodis under påsken står exempelvis för hela tio procent av årets godiskonsumtion.

Vissa delar av sällanköpshandeln får också ett försäljningsuppsving i samband med påsken. Blomsterhandeln är ett exempel. 

– Påsken är stor för oss. Vi dubblar försäljningen jämfört med en vanlig vecka, säger Patrik Jogenvik, som driver blomsterbutiken Buketten i Jönköping. 

Presskontakt Svensk Handel

010-47 18 650

Kommentarer (0)