svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2017.05.22  •  
Senast uppdaterad: 2017.05.22

Ny rapport – Digitaliseringen ritar nya vägar

Digitala pop-up butiker och närportaler för upphämtning av varor. Det är två möjliga framtidsscenarier som listas i Handelsrådets nya studie. 

Digitaliseringen av samhället blir allt tydligare inom handeln som både påverkar och påverkas av utvecklingen. Nu har forskare från Centre for Retailing, Handelshögskolan i Göteborg undersökt möjligheterna och utmaningarna närmare.

Studien har identifierat fem möjliga framtidscentarier för handeln:

  • Närportalen fungerar som en form av utlämningsställe med kombinerad butik som är belägen nära hemmet eller arbetsplatsen. Fullfilmentcentralen är en butik där man skär bort kostnader som vanligen är förknippade med en fysisk butik och gör det till en butik där man framför allt hämtar sina varor.
  • Fullfilmentcentralen är en butik där man skär bort kostnader som vanligen är förknippade med en fysisk butik och gör det till en butik där man framför allt hämtar sina varor.
  • Hybriden kan sägas vara den ”digitaliserade fysiska butiken”. Här sker en tydlig sammanblandning mellan fysiskt och digitalt och stor användning av digitala tekniker i hela butiken för att förstärka butiksupplevelsen.
  • Digital pop-up liknar andra pop-up butiker i meningen att de är temporära handelsplatser, men med ett större inslag av digital teknik.
  • Inspirationsbutiken förstärker den fysiska butikens fördelar och gör mer av det som e-handeln inte kan eller har svårt att erbjuda; till exempel att erbjuda testning av produkter, rådgivning, smakprovning med mera.

Läs mer om studien på Handelsrådets webb

Kommentarer (0)