På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här. 

Publicerad: 2017.12.22  •  
Senast uppdaterad: 2017.12.22

Svensk Handel om julhandeln från Kina

Svensk Handel har under de senaste diskuterat och lyft frågan om problematiken kring den ökade e-handeln från Kina. Vi har bland annat medverkat i Aktuellt, SVT Morgonstudio, Sveriges Radios program Studio Ett och skrivit en debattartikel i Svenska Dagbladet. 

Svensk Handel har lyft frågan om producentansvar och vikten av att globala utmaningar kräver globala lösningar. Svenska handelsföretag kan inte längre acceptera en situation där försäljningen via e-handelsplattformar, som Wish eller Alibaba, undviker eller inte omfattas av de många regler, skatter och avgifter den svenska handeln efterlever. På sikt riskerar det att kosta arbetstillfällen i Sverige, öka risken för skador bland konsumenter och påverka konsumenternas förtroende för e-handeln negativt.

Läs debattartikeln i SvD här 

Lyssna på Mats Hedenström i Studio Ett här

Presskontakt Svensk Handel

010-47 18 650

Kommentarer (0)