På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook  och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.12.01  •  
Senast uppdaterad: 2017.12.01
  •   19

Varning för ny bluffaktura från Företagsopinion

Klagomålen mot bolaget Företagsopinion väller återigen in till Svensk Handel Varningslistan. Många av de företag som vilseleddes att fylla i den enkät som bolaget skickade ut i somras har fått en faktura på 6 455 kronor. Svensk Handel uppmanar drabbade företag att bestrida fakturan och inte betala. 

I somras gjorde Företagsopinion ett massutskick av ett formulär som vid första anblick såg ut att vara en myndighetsliknande enkät om hur du som företagare kan hjälpa nyanlända kan komma i arbete. Gömt i djupt i det finstilta stod det att du förbinder dig att annonsera hos Företagsopinion.

Såhär gör du om du fått fakturan


Upprördheten bland de drabbade företagen var stor och Företagsopinion åkte snabbt upp på Svensk Handels Varningslista. Nu försöker Företagsopnion driva in pengar genom att skicka ut en faktura till de som fyllde i deras enkät. Svensk Handels bedömning är att det handlar om tusentals fakturor som nu skickats ut.

– Klagomålen haglar in till oss på Svensk Handel Varningslistan. Många företagare är upprörda men samtidigt oroliga för hur de ska agera. Vi ger företagen rådet att bestrida men inte betala fakturan, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Instruktioner för hur du bestrider fakturan finns här. Det är vanligt att blufföretag utövar påtryckningar mot de som bestrider fakturan. Påminnelser, hot om inkasso, kronofogden och domstol förekommer.

– Blufföretagen har ofta ett högt tonläge med syfte att försöka skrämma företagare till att betala deras fakturor. Tyvärr kan vi konstatera att de lyckas i alltför många fall. För att få stopp på den här typen av kriminell verksamhet måste vi svälta ut dem genom att inte betala, säger Per Geijer.

Kronofogden kommer inte att driva vidare saken under förutsättning att den drabbade företag bestrider fakturan. I tingsrätt är blufföretagens utsikter att nå framgång ytterst begränsade.

Om du fått fakturan rekommenderar vi att du gör såhär:

  1. Betala inte
  2. Bestrid fakturan på något av de här två sätten

Alternativ 1:

  • Skriv på orginalfakturan: "Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras."
  • Därefter skannar du eller tar ett foto av fakturan. Infoga fotot/filen i ett mejl till Företagsupplysnings mejlsvar (för närvarande info@foretagsopinion.se).
  • Skriv även i mejlet ”Bestridan” och om man vill upprepar man texten på fakturan i mejlet.
  • Skicka mejlet.
  • Spara orginalfakturan.

Alternativ 2 (om du inte kan skanna eller fota orginalfakturan):

  • Mejla info@foretagsopinion.se Skriv ”Bestridan, fakturanummer .......” (ange det nummer som du fick i din faktura, ex 26 632)
  • Skriv:"Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras.".
  • Underteckna med företagsnamn.
  • Skicka och spara mejlet.

Efter bestridan är gjord, brukar Företagsopinion svara i en ganska offensiv ton med hänvisningar till ingångna avtal, juridik etc. Det kan man lugnt ignorera. Skulle de skicka någon form av ny faktura, inkassokrav eller liknande bestrider man igen enligt ovan. Samma sak gäller hot om polis, tingsrätt och liknande. Det är bara påtryckningar för att nå ett syfte: att få dig att betala. Så länge man följer lagen och bestrider försvårar man för dem och tvingar dem att försöka bevisa att skulden är äkta – något som de med all sannolikhet inte kommer att lyckas med.

Bestrid alltid! Fall inte i fällan att strunta helt i fakturan. Om den inte bestrids hamnar man i ett svårare läge.

Såhär hanterar du en bluffaktura

Läs mer om företaget Företagsopinion på Varningslistan

Kommentarer (19)

Kommentar skapad 2017-12-13 20:40
13 dec 2017 kl 20:40

Har bestridit fakturan enligt era instruktioner, polisanmälan görs i morgon

Kommentar skapad 2017-12-13 10:58
13 dec 2017 kl 10:58

Fick fakturan igår, har polisanmält idag och skickat in svaret helt i enlighet med era instruktioner. Bifogade också mitt svar till er. Stort tack för era tydliga instruktioner.

Kommentar skapad 2017-12-13 10:38
13 dec 2017 kl 10:38

Har bestridit fakturan och ska göra en polisanmälan idag. Trodde att det var en myndighetsblankett jag fyllde i och blev så arg när fakturan damp ner i brevlådan. Undrar om originalet stämmer överens med kopian på undersökningen som jag fick tillsammans med fakturan. Känner mig sviken och lurad. Tänker INTE betala

Kommentar skapad 2017-12-13 09:37
13 dec 2017 kl 09:37

Tusen tack för er tydliga information angående hur vi ska gå tillväga mot detta (och liknande företag). Vi måste jobba tillsammans mot dessa företag.

Kommentar skapad 2017-12-13 09:11
13 dec 2017 kl 09:11

Fick en faktura igår. Bestred enligt ovan.

Kommentar skapad 2017-12-12 19:30
12 dec 2017 kl 19:30

Fick faktura idag. Ska bestrida I morgon enligt konstens alla regler och vill tacka för bra info på olika sidor angående Företagsopinion. Arg på .ig själv men tror faktiskt inte att det finstilta avtalet stod med på original utskicket?Jag betalar INTE!!

Kommentar skapad 2017-12-12 14:44
12 dec 2017 kl 14:44

Fick råd av kronofogden att bestrida samt upplysning om denna rådgivning på svenskhandel.se hemsida. Jag har bestridit. Tack!

Kommentar skapad 2017-12-12 08:26
12 dec 2017 kl 08:26

fick en faktura idag , skall bestrida enligt ovan

Kommentar skapad 2017-12-11 20:02
11 dec 2017 kl 20:02

Fick samma svar idag efter att följt råden. Tänker att jag är beredd att hamna hos fogden för att detta är så fel. Vad tror Svensk handel, går de till fogden?

Kommentar skapad 2017-12-11 13:42
11 dec 2017 kl 13:42

Hade varit intressant att se ett original som skickats ut. Någon som sparat utan att skicka tillbaka. Tror inte att kantlinjen ser ut sådär på originalet.

Kommentar skapad 2017-12-09 20:24
09 dec 2017 kl 20:24

Jag fyllde i ett papper som jag trodde kom från en myndighet. I mitt område brukar man skicka ut information till alla småföretagare. Jag trodde detta papper kom från dem. Har inget minne av att det stod en summa i marginalen, på det jag skrev under. De måste ha skrivit i den efteråt. Jag blir så arg på att man finner ett nöje i bluffa till sig pengar från företag. De borde själva istället starta ett företag. Och tjäna pengar på hederlig väg. Varma hälsningar Elise

Kommentar skapad 2017-12-13 09:59
13 dec 2017 kl 09:59

Säger detsamma. Trodde också att det kom från någon myndighet och fyllde även i. Blir lite smånervös eftersom det finns en underskrift. Säger också som du, inget minne av att det fanns en sådan hög summa i det finstilta. Hoppas verkligen att de åker dit.

Kommentar skapad 2017-12-07 15:06
07 dec 2017 kl 15:06

Nu (två dagar efter bestridande) kommer ett svarsmejl, se nedan. Jag antar att jag inte behöver göra någonting?:
"Hej Florian

Vår Propå kommer med en tydlig och läsbar avtalstext, priset står angivet med siffror så väl som text på ett flertal ställen, vilka är svåra att missa när man läser igenom sagda avtal. Kostnaden för medverkan samt avtals tid står att finna i avtalet vilket ni har beretts tillfälle att läsa igenom och har dessutom enligt den undersökningsplikt alla Svenska näringsidkare råder under krävts att läsa igenom avtalet innan signering. Med ovansagda anledningar kvarstår vår fordran i sin helhet och vi ber er omgående att reglera vår utestående fordran. "Pacta sunt servanda" eller "avtal skall hållas" är en grundläggande princip i svensk avtalsrätt.



Mvh Stefan Karlsson"

Kommentar skapad 2017-12-06 23:10
06 dec 2017 kl 23:10

Jag har ett litet företag som arbetar med hälso- och sjukvård. Jag lurades att tro att jag fyllde i en opinionsundersökning och hjälpte staten att hantera arbetslöshet bland nyanlända. Den här fakturan var verkligen en mycket obehaglig upplevelse. Svensk Handel är informerade och polisanmälan gjord.

Kommentar skapad 2017-12-06 19:29
06 dec 2017 kl 19:29

blir ledsen och arg på mig själv.är invandrare själv o tycker om o hjälpa,,,,de va elaka mot mig när jag ringde de.de ska få riktigt straff tror jag
blev ledsen och arg på mig själv

Kommentar skapad 2017-12-06 12:15
06 dec 2017 kl 12:15

Tvivlar på att sidfoten på avtalet är samma som det papper jag fyllde i. Tyvärr snyggt genomfört, känner mig lurad och ledsen. Har bestridit och polisanmält.
Är vi de första som fått fakturor gällande PROPÅ 2017?

Kommentar skapad 2017-12-05 14:39
05 dec 2017 kl 14:39

Har ett litet företag i matbranchen. Trodde det var en myndighetsenkät för att hjälpa arbetssökande. Vilken överraskning. Har polisanmält samt bestridit fakturan.

Kommentar skapad 2017-12-04 22:44
04 dec 2017 kl 22:44

Har enskild firma inom hälsa- och sjukvård. Svarade på propån då jag tycker det är viktigt att det skapas fler jobbmöjligheter för migranter.

Kommentar skapad 2017-12-04 15:14
04 dec 2017 kl 15:14

Jag driver eget inom bygget, själv är invandrare och ville hjälpa till att svenska myndigheter som håller på med arbetsmarknad, migration och invandring får aktuell data angående resurser på arbetsmarknaden.
Fyllde i , skrev under och skickade tillbaka.
Jag hoppas att folk som står bakom detta bedrägeri hamnar i fängelse.

Kommentar skapad 2017-12-04 15:12
04 dec 2017 kl 15:12

Skrev under "avtalet" och skickade då jag trodde det var en undersökning som äntligen gjorde något praktiskt för att få invandrare i jobb. Tråkigt att det var en bluff.