svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2017.12.01  •  
Senast uppdaterad: 2017.12.01
  •   120

Varning för ny bluffaktura från Företagsopinion

Klagomålen mot bolaget Företagsopinion väller återigen in till Svensk Handel Varningslistan. Många av de företag som vilseleddes att fylla i den enkät som bolaget skickade ut i somras har fått en faktura på 6 455 kronor. Svensk Handel uppmanar drabbade företag att bestrida fakturan och inte betala. 

I somras gjorde Företagsopinion ett massutskick av ett formulär som vid första anblick såg ut att vara en myndighetsliknande enkät om hur du som företagare kan hjälpa nyanlända kan komma i arbete. Gömt i djupt i det finstilta stod det att du förbinder dig att annonsera hos Företagsopinion.

Såhär gör du om du fått fakturan


Upprördheten bland de drabbade företagen var stor och Företagsopinion åkte snabbt upp på Svensk Handels Varningslista. Nu försöker Företagsopnion driva in pengar genom att skicka ut en faktura till de som fyllde i deras enkät. Svensk Handels bedömning är att det handlar om tusentals fakturor som nu skickats ut.

– Klagomålen haglar in till oss på Svensk Handel Varningslistan. Många företagare är upprörda men samtidigt oroliga för hur de ska agera. Vi ger företagen rådet att bestrida men inte betala fakturan, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Instruktioner för hur du bestrider fakturan finns här. Det är vanligt att blufföretag utövar påtryckningar mot de som bestrider fakturan. Påminnelser, hot om inkasso, kronofogden och domstol förekommer.

– Blufföretagen har ofta ett högt tonläge med syfte att försöka skrämma företagare till att betala deras fakturor. Tyvärr kan vi konstatera att de lyckas i alltför många fall. För att få stopp på den här typen av kriminell verksamhet måste vi svälta ut dem genom att inte betala, säger Per Geijer.

Kronofogden kommer inte att driva vidare saken under förutsättning att den drabbade företag bestrider fakturan. I tingsrätt är blufföretagens utsikter att nå framgång ytterst begränsade.

Om du fått fakturan rekommenderar vi att du gör såhär:

  1. Betala inte
  2. Bestrid fakturan på något av de här två sätten

Alternativ 1:

  • Skriv på orginalfakturan: "Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras."
  • Därefter skannar du eller tar ett foto av fakturan. Infoga fotot/filen i ett mejl till Företagsupplysnings mejlsvar (för närvarande info@foretagsopinion.se).
  • Skriv även i mejlet ”Bestridan” och om man vill upprepar man texten på fakturan i mejlet.
  • Skicka mejlet.
  • Spara orginalfakturan.

Alternativ 2 (om du inte kan skanna eller fota orginalfakturan):

  • Mejla info@foretagsopinion.se Skriv ”Bestridan, fakturanummer .......” (ange det nummer som du fick i din faktura, ex 26 632)
  • Skriv:"Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras.".
  • Underteckna med företagsnamn.
  • Skicka och spara mejlet.

Efter bestridan är gjord, brukar Företagsopinion svara i en ganska offensiv ton med hänvisningar till ingångna avtal, juridik etc. Det kan man lugnt ignorera. Skulle de skicka någon form av ny faktura, inkassokrav eller liknande bestrider man igen enligt ovan. Samma sak gäller hot om polis, tingsrätt och liknande. Det är bara påtryckningar för att nå ett syfte: att få dig att betala. Så länge man följer lagen och bestrider försvårar man för dem och tvingar dem att försöka bevisa att skulden är äkta – något som de med all sannolikhet inte kommer att lyckas med.

Bestrid alltid! Fall inte i fällan att strunta helt i fakturan. Om den inte bestrids hamnar man i ett svårare läge.

Såhär hanterar du en bluffaktura

Läs mer om företaget Företagsopinion på Varningslistan

Kommentarer (120)

Kommentar skapad 2018-03-29 17:27
29 mar 2018 kl 17:27

jag har fått en förfrågan från bedrägerisektionen hos polisen som nu ska utreda grovt fordringsbedrägeri när det gäller Bolagsupplysningen eller Företagsopinion så nu är det på gång.Tyvärr kommer det att ta lång tid eftersom de fått in många anmälningar.

Kommentar skapad 2018-03-06 18:26
06 mar 2018 kl 18:26

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/foretagsopinion

Kommentar skapad 2018-02-28 10:15
28 feb 2018 kl 10:15

Kronofogden kommer inte att hjälpa till och driva in skulder från Företagsopinion enl Polisen

Kommentar skapad 2018-03-05 17:16
05 mar 2018 kl 17:16

Du får gärna utveckla din kommentar och klippa in ditt svar från Polisen om du har fått det skriftligt.
Tack på förhand!

Kommentar skapad 2018-02-25 22:09
25 feb 2018 kl 22:09

Har nu fått min tredje faktura med betalningskrav från företagsopinion.
Summan är på 13290 !!! Det står som nr 1: Denna faktura ersätter ursprungsfaktura för år 1.Nr 2: Har vi ej mottagit full likvid senast på förfallodatum,så överväger vi rättsliga åtgärder mot Er.Det känns onekligen hotfullt men jag tänker inte betala. Har bestridit fakturan varje gång, får hotfulla mail som jag försöker strunta i. Har ärendet gått vidare tlii Tingsrätten med något fall?

Kommentar skapad 2018-02-21 09:38
21 feb 2018 kl 09:38

Vet ni om de tagit något ärendet till Tingsrätt och i så fall vad det blev för dom?

Kommentar skapad 2018-02-21 06:43
21 feb 2018 kl 06:43

Efter att jag bestridit tredje fakturan kom ett mail med krav på betalning där de skriver att om inte betalning sker "kan vi komma att vidta rättsliga åtgärder".

Kommentar skapad 2018-02-19 19:56
19 feb 2018 kl 19:56

Kan inte alla som fått en faktura från företaget Bajskorv AB ställa en egen motfaktura på den tid som det tagit bestrida detta tramseri? Öga för öga, tand för tand.

Kommentar skapad 2018-02-11 13:55
11 feb 2018 kl 13:55

Har också fått kravfaktura på över 13000:- som jag ej tänker betala. Har bestridit, väntar nu på vad som blir fortsättningen???

Kommentar skapad 2018-02-10 18:45
10 feb 2018 kl 18:45

Idag kom betalningskrav från företagsopinion, avgift för två år (13290kr) och ett nytt fakturanummer. Tänker inte betala. Kommer att bestrida och polisanmäla. Tack Svensk Handel.

Kommentar skapad 2018-02-06 22:23
06 feb 2018 kl 22:23

Borde man bestrida till San Fransokyo AB också?

Kommentar skapad 2018-03-22 06:01
22 mar 2018 kl 06:01

Tycker att man ska ställa dessa bluffmakare till svars och dra både den här företagsopinionen och den här Fransokyo som springer Företagsopinionens ärende. Det tar alldeles för mycket tid och energi av oss.

Kommentar skapad 2018-02-05 20:14
05 feb 2018 kl 20:14

Det är otroligt att ingen kan gå få stopp på dessa vidriga mäniskor. Betala aldrig.

Kommentar skapad 2018-02-05 11:39
05 feb 2018 kl 11:39

Hittade just dessa tips och ska bestrida enligt de råd jag fått här. Fakturan är på 13.290 kr och jag har aldrig fyllt i någon undersökning eller skrivit på något

Kommentar skapad 2018-02-04 11:47
04 feb 2018 kl 11:47

Samma läge här: bestridit och polisanmält alla steg: fakturan och påminnelsen på fakturan och nu den nya fakturan på över 13.000. Fick snabbt ett mailsvar från dem med otrevlig ton.

Kommentar skapad 2018-02-03 20:33
03 feb 2018 kl 20:33

Även jag fått andra fakturan på över 13 000 kr. Bestrider och polisanmäler.

Kommentar skapad 2018-02-02 14:47
02 feb 2018 kl 14:47

Har också fått 2:a fakturan på 13.280. Bestridit och polisanmält igen

Kommentar skapad 2018-02-02 13:22
02 feb 2018 kl 13:22

Hejsan, var precis hos polisen och skulle anmäla den nya fakturan KRAV på över 13.000kr, de sa att så länge det gäller samma företag du anmäler behöver du inte komma hit utan bara bestrida. Hur har ni andra gjort anmäler ni ändå hon la inte ens in nya fakturan i min anmälan som de gjort med alla de andra man har fått.

Kommentar skapad 2018-02-02 13:00
02 feb 2018 kl 13:00

Nytt Krav från Företagsopinion

Kommentar skapad 2018-01-31 20:24
31 jan 2018 kl 20:24

Vore det inte bättre om alla gjorde sina inlägg på samma plats? På Varningslistan under Företagsopinion pågår samma diskussion som här. Bättre om vi samlar oss på en plats med våra inlägg.

Kommentar skapad 2018-01-31 20:28
31 jan 2018 kl 20:28

760 inlägg gjorda idagsläget på nämnda plats

Kommentar skapad 2018-01-31 16:38
31 jan 2018 kl 16:38

Krav idag från Företagsopinion : ) Bestridit och polisanmält för 3;e gången. Visst är det ändå lite komiskt. Vi har dessutom svarat NEJ på samtliga frågor gällande punkt 1.1, 1.2, 1.3, och 1.4. Av vilken anledning skulle vårt företag då vilja annonsera är min enkla fråga till dem, när vi absolut INTE söker personal med dessa kriterier?

Kommentar skapad 2018-02-02 13:03
02 feb 2018 kl 13:03

Nytt krav idag, samma som för dig. Jag har bestridit och skrivit att jag har polisanmält dem. Nu skriver dem dessutom att de har krediterats förra faktura, så det är kanske bra, för nu har de angett ny betalningsmottagare San Fransokyo AB!! Det är väl bara att fortsätta att bestrida. Jag kommer också att kontakta Kronofogden.

Kommentar skapad 2018-01-31 16:10