På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook  och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.12.01  •  
Senast uppdaterad: 2017.12.01
  •   114

Varning för ny bluffaktura från Företagsopinion

Klagomålen mot bolaget Företagsopinion väller återigen in till Svensk Handel Varningslistan. Många av de företag som vilseleddes att fylla i den enkät som bolaget skickade ut i somras har fått en faktura på 6 455 kronor. Svensk Handel uppmanar drabbade företag att bestrida fakturan och inte betala. 

I somras gjorde Företagsopinion ett massutskick av ett formulär som vid första anblick såg ut att vara en myndighetsliknande enkät om hur du som företagare kan hjälpa nyanlända kan komma i arbete. Gömt i djupt i det finstilta stod det att du förbinder dig att annonsera hos Företagsopinion.

Såhär gör du om du fått fakturan


Upprördheten bland de drabbade företagen var stor och Företagsopinion åkte snabbt upp på Svensk Handels Varningslista. Nu försöker Företagsopnion driva in pengar genom att skicka ut en faktura till de som fyllde i deras enkät. Svensk Handels bedömning är att det handlar om tusentals fakturor som nu skickats ut.

– Klagomålen haglar in till oss på Svensk Handel Varningslistan. Många företagare är upprörda men samtidigt oroliga för hur de ska agera. Vi ger företagen rådet att bestrida men inte betala fakturan, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Instruktioner för hur du bestrider fakturan finns här. Det är vanligt att blufföretag utövar påtryckningar mot de som bestrider fakturan. Påminnelser, hot om inkasso, kronofogden och domstol förekommer.

– Blufföretagen har ofta ett högt tonläge med syfte att försöka skrämma företagare till att betala deras fakturor. Tyvärr kan vi konstatera att de lyckas i alltför många fall. För att få stopp på den här typen av kriminell verksamhet måste vi svälta ut dem genom att inte betala, säger Per Geijer.

Kronofogden kommer inte att driva vidare saken under förutsättning att den drabbade företag bestrider fakturan. I tingsrätt är blufföretagens utsikter att nå framgång ytterst begränsade.

Om du fått fakturan rekommenderar vi att du gör såhär:

  1. Betala inte
  2. Bestrid fakturan på något av de här två sätten

Alternativ 1:

  • Skriv på orginalfakturan: "Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras."
  • Därefter skannar du eller tar ett foto av fakturan. Infoga fotot/filen i ett mejl till Företagsupplysnings mejlsvar (för närvarande info@foretagsopinion.se).
  • Skriv även i mejlet ”Bestridan” och om man vill upprepar man texten på fakturan i mejlet.
  • Skicka mejlet.
  • Spara orginalfakturan.

Alternativ 2 (om du inte kan skanna eller fota orginalfakturan):

  • Mejla info@foretagsopinion.se Skriv ”Bestridan, fakturanummer .......” (ange det nummer som du fick i din faktura, ex 26 632)
  • Skriv:"Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras.".
  • Underteckna med företagsnamn.
  • Skicka och spara mejlet.

Efter bestridan är gjord, brukar Företagsopinion svara i en ganska offensiv ton med hänvisningar till ingångna avtal, juridik etc. Det kan man lugnt ignorera. Skulle de skicka någon form av ny faktura, inkassokrav eller liknande bestrider man igen enligt ovan. Samma sak gäller hot om polis, tingsrätt och liknande. Det är bara påtryckningar för att nå ett syfte: att få dig att betala. Så länge man följer lagen och bestrider försvårar man för dem och tvingar dem att försöka bevisa att skulden är äkta – något som de med all sannolikhet inte kommer att lyckas med.

Bestrid alltid! Fall inte i fällan att strunta helt i fakturan. Om den inte bestrids hamnar man i ett svårare läge.

Såhär hanterar du en bluffaktura

Läs mer om företaget Företagsopinion på Varningslistan

Kommentarer (114)

Kommentar skapad 2018-02-19 19:56
19 feb 2018 kl 19:56

Kan inte alla som fått en faktura från företaget Bajskorv AB ställa en egen motfaktura på den tid som det tagit bestrida detta tramseri? Öga för öga, tand för tand.

Kommentar skapad 2018-02-11 13:55
11 feb 2018 kl 13:55

Har också fått kravfaktura på över 13000:- som jag ej tänker betala. Har bestridit, väntar nu på vad som blir fortsättningen???

Kommentar skapad 2018-02-10 18:45
10 feb 2018 kl 18:45

Idag kom betalningskrav från företagsopinion, avgift för två år (13290kr) och ett nytt fakturanummer. Tänker inte betala. Kommer att bestrida och polisanmäla. Tack Svensk Handel.

Kommentar skapad 2018-02-06 22:23
06 feb 2018 kl 22:23

Borde man bestrida till San Fransokyo AB också?

Kommentar skapad 2018-02-05 20:14
05 feb 2018 kl 20:14

Det är otroligt att ingen kan gå få stopp på dessa vidriga mäniskor. Betala aldrig.

Kommentar skapad 2018-02-05 11:39
05 feb 2018 kl 11:39

Hittade just dessa tips och ska bestrida enligt de råd jag fått här. Fakturan är på 13.290 kr och jag har aldrig fyllt i någon undersökning eller skrivit på något

Kommentar skapad 2018-02-04 11:47
04 feb 2018 kl 11:47

Samma läge här: bestridit och polisanmält alla steg: fakturan och påminnelsen på fakturan och nu den nya fakturan på över 13.000. Fick snabbt ett mailsvar från dem med otrevlig ton.

Kommentar skapad 2018-02-03 20:33
03 feb 2018 kl 20:33

Även jag fått andra fakturan på över 13 000 kr. Bestrider och polisanmäler.

Kommentar skapad 2018-02-02 14:47
02 feb 2018 kl 14:47

Har också fått 2:a fakturan på 13.280. Bestridit och polisanmält igen

Kommentar skapad 2018-02-02 13:22
02 feb 2018 kl 13:22

Hejsan, var precis hos polisen och skulle anmäla den nya fakturan KRAV på över 13.000kr, de sa att så länge det gäller samma företag du anmäler behöver du inte komma hit utan bara bestrida. Hur har ni andra gjort anmäler ni ändå hon la inte ens in nya fakturan i min anmälan som de gjort med alla de andra man har fått.

Kommentar skapad 2018-02-02 13:00
02 feb 2018 kl 13:00

Nytt Krav från Företagsopinion

Kommentar skapad 2018-01-31 20:24
31 jan 2018 kl 20:24

Vore det inte bättre om alla gjorde sina inlägg på samma plats? På Varningslistan under Företagsopinion pågår samma diskussion som här. Bättre om vi samlar oss på en plats med våra inlägg.

Kommentar skapad 2018-01-31 20:28
31 jan 2018 kl 20:28

760 inlägg gjorda idagsläget på nämnda plats

Kommentar skapad 2018-01-31 16:38
31 jan 2018 kl 16:38

Krav idag från Företagsopinion : ) Bestridit och polisanmält för 3;e gången. Visst är det ändå lite komiskt. Vi har dessutom svarat NEJ på samtliga frågor gällande punkt 1.1, 1.2, 1.3, och 1.4. Av vilken anledning skulle vårt företag då vilja annonsera är min enkla fråga till dem, när vi absolut INTE söker personal med dessa kriterier?

Kommentar skapad 2018-02-02 13:03
02 feb 2018 kl 13:03

Nytt krav idag, samma som för dig. Jag har bestridit och skrivit att jag har polisanmält dem. Nu skriver dem dessutom att de har krediterats förra faktura, så det är kanske bra, för nu har de angett ny betalningsmottagare San Fransokyo AB!! Det är väl bara att fortsätta att bestrida. Jag kommer också att kontakta Kronofogden.

Kommentar skapad 2018-01-31 16:10
31 jan 2018 kl 16:10

Krav Företagsopinion

Kommentar skapad 2018-01-29 21:40
29 jan 2018 kl 21:40

Fick idag en ny faktura med nytt fakturanummer och ett nytt belopp, nu 13 290:-. På fakturan stod det även att tidigare faktura har krediterats, kopia på kreditfaktura kan skickas vid förfrågan. Bestred även den nya fakturan/nya fakturanumret . Kommer även göra en ny polisanmälan då jag ser det som ett nytt "ärende". Var observanta så ni bestrider rätt faktura!

Kommentar skapad 2018-01-29 16:39
29 jan 2018 kl 16:39

Har nu bestridit via mail, tidigare via brev. Ska göra polisanmälan direkt. Detta är det fjärde gången jag bestrider faktura från dem. Nu kom det krav på över 13.000:-.

Kommentar skapad 2018-01-29 16:17
29 jan 2018 kl 16:17

Nu har jag fått ett nytt krav från Företagsopinion. Har bestridit igen. Kommer inte att betala.

Kommentar skapad 2018-01-24 12:52
24 jan 2018 kl 12:52

Jag har också bestridit fakturan och en påminnelse. Ska även polisanmäla.

Kommentar skapad 2018-01-22 15:28
22 jan 2018 kl 15:28

Nu har jag också bestridit fakturan. Har fått ett antal hotfulla mail.

Kommentar skapad 2018-01-22 09:28
22 jan 2018 kl 09:28

Kollade vilka som satt i styrelsen för San Fransokyo AB, det var två personer:
Sofie Yvette Boman, Nykvarn och Sebastian Erik Boman, Nykvarn

Kommentar skapad 2018-01-23 22:25
23 jan 2018 kl 22:25

Bra jobbat! Jag tänker uppge denna information vid nästa kontakt med polis etc i detta ärende. Det går ju bra att göra tillägg i sin anmälan när nya uppgifter tillkommer. Det här är ju jättebra komplettering att ange! Grymt bra.