svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2018.04.13  •  
Senast uppdaterad: 2018.04.13

6 av Sveriges 10 mest hållbara finns i handeln

När prestigefyllda Sustainable Brand Index presenterade Sveriges mest hållbara varumärken utifrån ett konsumentperspektiv, utmärkte sig handeln genom att kamma hem samtliga topp 5-placeringar och ytterligare en placering i topp 10. 

Tidigare har Svensk Handels hållbarhetsundersökning visat att nästan nio av tio handlare anser att det finns ett klart positivt samband mellan satsningar på hållbarhet och lönsamhet. Drygt vartannat handelsföretag har under det senaste året även ökat sitt hållbarhetsarbete.

Att handelns målmedvetna arbete kring hållbarhetsfrågorna har gett resultat visar även den prestigefyllda rapporten Sustainable Brand Index. Handelsföretag kniper samtliga placeringar i topp 5. Efter att ha haft titeln i två år fick Apoteket nu se sig besegrade. Årets vinnare blev Coop som numera kan titulera sig Sveriges mest hållbara varumärke utifrån ett konsumentperspektiv.

– Jag vill börja med att gratulera de företag som hamnade högt upp på rankningen. Handelsföretagen arbetar aktivt med hållbarhetsfrågan och visar att vägen mot en hållbar konsumtion måste gå via handeln. Det är glädjande att även konsumenterna uppmärksammar detta, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Läs hela rapporten här

Topp 10:

  1. Coop
  2. IKEA
  3. Lantmännen
  4. Apoteket
  5. ICA
  6. Tesla
  7. Saltå Kvarn
  8. Systembolaget
  9. SJ
  10. Gp Green

Presskontakt Svensk Handel

010-47 18 650

Kommentarer (0)

Vad är Sustainable Brand Index?

  • 326 varumärken rankas.
  • Genomförts i Sverige sedan 2011.
  • Nordens största undersökning av hållbarhet av konsumentvarumärken.
  • Undersökningen är baserad på intervjuer med 16 600 konsumenter.