svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2018.11.20  •  
Senast uppdaterad: 2018.11.20

Årets julklapp har hållbarhet i fokus

Det återvunna plagget är årets julklapp 2018. Ökat engagemang för klimatet har fått många handlare att satsa på nya affärsmodeller som skapar en mer hållbar konsumtion. Vi lever i en tid där kunderna vill handla mer hållbart och detaljhandeln möter det behovet, skriver HUI Research i sin motivering. 

Plagg helt eller delvis tillverkade av återvunna material eller second hand är årets julklapp. HUI Research menar att det återvunna plagget krokar i tre av dagens starkaste megatrender – cirkulär ekonomi, reflekterandet över klimatförändringarna samt den snabba teknologiska innovationstakten.

− Att kunna erbjuda en hållbar kollektion är snart ett måste för alla modehandlare. Klimatoro och ny tillverkningsteknologi gör det återvunna plagget till en klockren tidsmarkör. Bra design i kombination med hållbarhet skapar efterfrågan, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Svensk Handel ser ett ökat engagemang för hållbarhetsfrågor hos såväl handlare som konsument. Den årliga hållbarhetsundersökning som Svensk Handel presenterar visar att tre av fyra handelsföretag arbetar aktivt med hållbarhet och att hela nio av tio av dessa anser att det stärker företagets lönsamhet. Bland modeföretagen pågår ett aktivt hållbarhetsarbete som väntas fortsätta att växa.

− Detta är ett tecken i tiden. Många företag satsar på att blanda in återvunna fibrer i sina kläder, andra handlare satsar på att sälja redan använda plagg. Att samma plagg har flera ägare är inget konstigt idag. Det kommer att hända mycket inom området den närmsta tiden. För företagen gäller det att lyckas göra detta till en del av affärsmodellen, säger Maria Sandow, näringspolitisk expert och kanslichef på Svensk Handel Stil.

Årets julklapp ska representera den tid vi lever i, ha ett nyväckt intresse och förväntas säljas i stort antal exemplar. Detta var det trettioförsta året i rad som Svensk Handels dotterbolag HUI Research korade årets julklapp.

Årets julklapp tidigare år: 

1988 Bakmaskin 2003 Mössan
1989 Videokameran 2004 Den platta tv:n
1990 Woken 2005 Ett pokerset
1991 CD-spelaren 2006 Ljudboken
1992 TV-spelet 2007 GPS-mottagaren
1993 En doft (parfym) 2008 En upplevelse
1994 Mobiltelefonen 2009 Spikmattan
1995 CD-skivan 2010 Surfplattan
1996 Internetpaketet 2011 Den färdigpackade matkassen
1997 Det elektroniska husdjuret 2012 Hörlurarna
1998 Dataspelet 2013 Råsaftcentrifugen
1999 Boken 2014 Aktivitetsarmbandet
2000 DVD-spelaren 2015 Robotdammsugaren
2001 Verktyget 2016 VR-glasögonen  
2002 Kokboken 2017 Elcykeln

Hans Tjernström

Presschef, Stockholm
076-781 86 96

Kommentarer (0)