svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2018.09.20  •  
Senast uppdaterad: 2018.09.20
  •   2

Geoblockeringsförordningen – det här behöver du veta

Geoblockeringsförordningen trädde i kraft i början av december. Svensk Handel har tillsammans med Eurocommerce tagit fram en FAQ där vi svarar på de vanligaste frågorna för att underlätta arbetet för företag.

Geoblockeringsförordningen förbjuder diskriminering av konsumenter, och i vissa fall även
näringsidkare, baserat på nationalitet, bostadsort eller etableringsort när de köper varor eller tjänster.

Förordningen är relevant för företag som säljer varor online i något av EU:s medlemsländer, eftersom de inte längre kan neka kunder att handla med hänvisning till nationalitet eller bostadsort. Även om  förordningen inte tvingar företag att leverera varor till andra EU-länder, så kräver den att kunder från andra EU-länder ges samma möjlighet som inhemska invånare att köpa varor. Förordningen förbjuder därför att det på en webbplats ställs krav på bostadsort i ett visst EU-land, nationellt bankkonto eller specifikt betalningsmedel eller att en besökare på en webbplats automatisk omdirigeras till den lokala webbplatsen där besökaren befinner sig.

Medlemsexklusiv FAQ

Svensk Handel har tillsammans med Eurocommerce tagit fram denna FAQ för att underlätta arbetet för företag, ett dokument som innehåller svar på de vanligaste och viktigaste frågorna om geoblockering. Du som medlem i Svensk Handel kan nu ta del av denna FAQ nedan.

Medlemsexklusiv

Geoblockeringsförordningen – frågor och svar

Kommentarer (2)

Kommentar skapad 2018-12-13 08:29
13 dec 2018 kl 08:29

Ja

Kommentar skapad 2018-11-06 14:07
06 nov 2018 kl 14:07

Acquiring