På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2018.02.21  •  
Senast uppdaterad: 2018.02.21

Stark tillväxt i e-handeln

E-handeln växte med 16 procent under förra året. Totalt omsätter den svenska e-handeln 67 miljarder kronor, vilket är nio procent av den totala handeln. Leksaks-, bygg- och livsmedelshandeln var de delbranscher som hade störst tillväxt under det gångna året. Det visar E-barometern från Postnord, HUI Research och Svensk Digital Handel. 

Drygt sex av tio konsumenter (66 %) har näthandlat den senaste månaden och av dessa har nästan var tredje (31 %) handlat från utlandet. Kina är fortsatt det populäraste landet att shoppa från. Den främsta drivkraften att handla från utlandet är att priserna är lägre (63 %) och att utbudet är större (51 %).

Varannan svensk nätbutik har å sin sida försäljning till utlandet. Våra nordiska grannar - Norge, Finland och Danmark - är de största marknaderna.

När e-handelskunderna får lista de kanaler som ger dem mest personlig och relevant information hamnar e-post högst upp. Många kunder föredrar e-post för erbjudanden, även om de säger att den inte ska vara för påträngande.

Kundernas viktigaste källor inför köpet är butiken/varumärkets webbsida, Google och kundrecensioner.

E-handelns andel i olika branscher:
Hemelektronik 30 %
Kläder och skor 16 %
Sport och fritid 10 %
Bygghandel 10 %
Möbel- och inredningshandeln 5 %

Läs rapporten i sin helhet här

Kommentarer (0)