svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Pressmeddelanden

2018.12.14

Varannan handlare utsatt för brott senaste månaden

Brotten som drabbar landets butiker ligger kvar på höga nivåer. Den senaste veckan har var tredje butik varit utsatt för stöld. Dessutom har var fjärde butik utsatts för hotfullt beteende den senaste månaden. Sammantaget har nästan varannan butik (44 %) varit utsatt för ett brott den senaste tiden.

2018.12.13

Årets modejulklapp är sneakern

Årets modejulklapp sätter fokus på fötterna. Från att ha varit en utpräglad sportprodukt finns sneakers idag som ett självklart inslag på internationella modedesigners catwalk. Sneakers fortsätter att växa i betydelse och lär stå högt upp på många önskelistor till jul.  

2018.12.11

Fortsatt minussiffror för klädhandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,4 procent i november jämfört med samma månad förra året. 

1
2018.12.10

Julhandeln får hjulen i ekonomin att snurra

Julen är årets viktigaste försäljningsperiod för handeln. Enligt Svensk Handels julprognos väntas vi i Sverige köpa julklappar för 23 miljarder i år. Det innebär att svensken i genomsnitt lägger 3 300 kronor på julklappsinköp. Störst uppsving får butiker som säljer leksaker, smycken och böcker.

2018.11.15

Optimismen i handeln ökar med julen runt hörnet

Framtidstron i handeln stiger. Bland butikerna ökar framtidsförväntningarna till den högsta nivån på över ett år. Mest ökar optimismen i sällanköpshandeln. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad.

3
2018.11.14

Black Friday allt viktigare för handeln

Årets Black Friday inträffar 23 november och är handelns näst viktigaste försäljningstillfälle under året. Nästan 4 av tio handlare räknar med en ökad försäljning och bland konsumenterna planerar 47 procent att handla under Black Friday. Totalt beräknas dagen omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor. Det visar Svensk Handels prognos.

2018.11.08

Utländska turister allt viktigare för den svenska handeln

Turisternas betydelse för den svenska detaljhandeln fortsätter att växa. Förra året ökade shoppingturismen med hela 10 miljarder till en omsättning på 95 miljarder. Turisternas konsumtion utgör 12 procent av den totala detaljhandeln. Framförallt är det de utländska besökarna som handlar för stora summor när de besöker Sverige.

2018.11.08

Oväntad nedgång för modehandeln även i oktober

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,7 procent i oktober jämfört med samma månad förra året. 

2018.11.01

Pressinbjudan Malmö: Ny rapport visar turisternas betydelse för handeln

Torsdag den 8 november presenterar Svensk Handel rapporten ”Shoppingturism i Sverige”. Rapporten visar turismens utveckling och presenterar siffror på de utländska besökarnas betydelse för den svenska detaljhandeln.

2018.10.29

Svag krona minskade modehandelns marginaler

Modehandeln har haft ett trögt år hittills med minussiffror för både kläd- och skohandeln. Utöver växande internationell konkurrens skapade låg kronkurs, det heta sommarvädret och höga hyresnivåer utmaningar för modebranschen. 

2018.10.23

Många handlare uppmärksammar Halloween

Drygt 4 av 10 handlare planerar att uppmärksamma Halloween. Framförallt ökar försäljningen av godis, ljus, pumpor och maskeradkläder. Det visar Svensk Handels undersökning inför Halloween.

2018.10.15

Svag framtidstro i sällanköpshandeln trots julhandel runt hörnet

Förväntningarna på den framtida försäljningen pekar åt olika håll bland handlarna. Framtidstron bland butikerna minskade för tredje månaden i rad, samtidigt som e-handlarna ser mer ljust på den framtida försäljningen. Gemensamt för både butik och e-handel är att tron på den framtida lönsamheten är något mer modest. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för oktober månad.

2018.10.09

Svag försäljning i september trots stark slutspurt

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 4,1 procent i september jämfört med samma månad förra året.

2018.10.01

Butiksstölderna fortsätter öka – var tredje handlare utsatt senaste veckan

Nästan hälften av handlarna (45 %) har varit utsatt för brott den senaste tiden. Det är en ökning med nio procentenheter från förra mätningen. Vanligaste brottet som drabbar handlarna är butiksstölder, drygt var tredje handlare har drabbats av stölder den senaste veckan. Det visar Svensk Handels Trygghetsbarometer för tredje kvartalet.

2018.09.17

Butikerna ser ljusare på framtiden

Framtidstron bland butikerna ökar i september. Samtidigt gör minskad tro på lönsamheten och antalet anställda att optimismen bland e-handlarna går åt motsatt håll och minskar. Framtidsförväntningarna är dock fortsatt högre bland e-handlarna. 

Presskontakt

Pressfrågor: 010-47 18 650 
Här hittar du våra presskontakter.

Pressbilder och logotype

Svensk Handel delar alla pressbilder på Flickr. Det är en bilddelningssajt där du enkelt kan hämta den bild som du vill ha. Var noga med att skriva fotografens namn i de fall där det anges.  

Prenumerera på Svensk Handels pressmeddelanden