På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här.

Publicerad: 2015.11.10  •
Senast uppdaterad: 2015.11.09

Trendbrott i modehandeln?

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 8,7 procent jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 5,5 procent. Hittills i år, januari-oktober, har försäljningen av kläder ökat med 2,1 procent och skoförsäljningen har ökat med 1,1 procent.

Oktober Ackumulerat 2015
Butiker Kläder 8,7% 2,1%
  Skor 5,5% 1,1%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

Efter flera år av en negativ försäljningsutveckling under höstsäsongen ökar nu modehandeln för andra månaden i rad.

– Det är en rejäl ökning med 5,5 procent för skor och hela 8,7 procent för kläder. Det är ovanligt att både september och oktober ökar – ofta är försäljningsökningen den ena månaden på bekostnad av den andra, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Om försäljningen varit sämre hade vi säkert skyllt på vädret men dessa ökningar har skett i några av de torraste och varmaste höstmånaderna på mycket länge varför ett trendbrott kan vara på väg för branschen. Nu ska det bli spännande att se vad november kommer att ha för utveckling. Jag tror dock inte vi kommer att se någon större tillbakagång i alla fall, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50