Publicerad: 2015.12.23  •
Senast uppdaterad: 2015.12.23

Avgörande dagar för kläd- och skohandeln

Svensk Handel Stil har låtit göra en undersökning av hur försäljningen i kläd- respektive skohandeln har utvecklats hittills i årets julhandel (1 december t o m 20 december 2015).

Mätningen visar att försäljningen av kläder har minskat med 0,9 procent och att försäljningen av skor har minskat med 8,3 procent, jämfört med samma period föregående år. Siffrorna mäter försäljningen i jämförbara enheter och i löpande priser.

Kommentarer från Svensk Handel Stil:
– Fram till i söndags hade klädhandeln minskat sin försäljning med 0,9 procent och skohandeln med 8,3 procent. Men de stora försäljningsdagarna ligger mellan 21 – 23 december och min bedömning är att en stor del av minuset tas igen då och i mellandagarna, varför jag tror att klädhandeln hamnar på plus 1 procent för hela december, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel STIL.

– Skor är ingen direkt julklappsartikel men har desto större försäljning i mellandagarna. Därför bör försäljningen delvis kunna tas igen och hamna på omkring minus 2,5 procent. Om prognosen stämmer blir resultatet för helåret + 2,1 procent för kläder och +1 procent för skor, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Kroon, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547