Publicerad: 2016.01.13  •
Senast uppdaterad: 2016.01.13

Blek avslutning på året

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,6 procent i december jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning om 8,2 procent. Under helåret 2015 har försäljningen av kläder i fackhandeln ökat med 2,0 procent och skoförsäljningen har ökat med 0,4 procent.

December Helåret 2015
Butiker Kläder 0,6 2,0%
  Skor -8,2 0,4%

Kommentarer från Svensk Handel Stil:

Det blev en blek decemberavslutning för modehandeln med 0,6 procent för kläder och hela minus 8,2 procent för skor, konstaterar branschordförande för Svensk Handel Stil Mikael Sandström. Helåret visar en liten ökning på 0,4 procent för skohandeln och en relativt stark ökning på 2,0 procent för klädhandeln.

– Det är glädjande eftersom de senaste fem åren varit väldigt tuffa och alla visat nedgångar, med undantag för 2014 med en mycket beskedlig uppgång på 0,1 procent. 2015 års uppgång tror jag beror på att branschen höjt priserna och inte på att volymen ökat.

– Januari bedömer jag kommer att visa på minus för kläder. Den stora försäljningen ligger i den första veckan och där var helgdagarna inte speciellt bra placerade ur försäljningssynpunkt. Januari är ju också en reamånad och branschen har inte samma överlager nu som tidigare år, varför behovet av stora prisnedsättningar inte är lika stort, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Kroon, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547