Publicerad: 2015.03.18  •
Senast uppdaterad: 2015.03.27

De tävlar om stora handelspriset Retail Awards

Nu är samtliga finalister till handelns stora pris Retail Awards 2015 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från lokala butiker runt om i landet som zoobutiken Féline house i Vällingby till stora kedjor som Clas Ohlson, H&M och Coop. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

Nu har de tolv jurygrupperna utsett 36 finalister till Retail Awards 2015, den stora handelsgalan som arrangeras av Svensk Handel och tidningen Dagens Handel.

De slutliga vinnarna koras på Retail Awards stora gala som hålls på Cirkus i Stockholm den 11 maj.

Jurygrupperna, som består av olika experter inom detaljhandeln, har bland annat gått efter kriterier som miljötänk, framgång, kundbemötande, nytänkande, personalpolicy, försäljningsdrivande och lönsamhet.

Apotek Hjärtat, H&M och Jula tävlar nu om att bli utsedda till Årets butikskedja. Apoteket.se, Byggmax.se och Tailorstore.se är finalister i kategorin Årets e-handel/omnikanal.

– En av de roligaste men svåraste uppgifterna som jurygrupperna har haft är att utse Årets butikssäljare. Det finns många duktiga medarbetare ute i handeln som hjälper till att skapa framgång för både sin butik och för detaljhandeln i stort, säger Thomas Karlsson, chefredaktör på Dagens Handel.

Elsa Lindström, Åhléns city i Stockholm, Fredrik Schoultz, JC i Umeå och Roz Karim, Telenor i Malmö är finalister i Årets butikssäljare. Även Årets ledare är ett prestigefyllt pris och i den kategorin är Ann Carlsson, vd Apoteket, Kristina Lindhe, vd Lexington och Roland Olsson, vd Synoptik finalister.

Årets tillväxtföretag hette tidigare Årets komet, och här är det Edblad, Happy socks och Lekmer som tävlar om att bli vinnare.

Från tre helt olika branscher kommer finalisterna i Årets butikskedja: Apotek Hjärtat, H&M och Jula. Det viktiga hållbarhetsarbetet uppmärksammas i kategorin Årets hållbara butik, och här är det Houdini, Indiska och Willys som är finalister.

– Det har varit ett tufft arbete för samtliga jurygrupper att utse finalister bland de många bidrag som har kommit in, där alla har hållit en hög kvalitet. Men några har uppfyllt fler kriterier än andra och det är de som nu kommer att samlas på Retail Awards gala på Cirkus den 11 maj. Då presenteras de slutliga vinnarna, säger Thomas Karlsson.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och Dagens Handel för att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln och för att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch.

Finalisterna i Retail Awards 2015 är:

• Årets butik: Féline house, Vällingby, Hem och hobby, Hjo och Kränku, Visby.
  • Årets butikskedja: Apotek Hjärtat, H&M och Jula.
  • Årets e-handel/omnikanal: Apoteket.se, Byggmax.se och Tailorstore.se.
  • Årets butikskoncept: Apotek Hjärtat, NK inredning, Stockholm och Volt.
  • Årets butikssäljare: Elsa Lindström, Åhléns city i Stockholm, Fredrik Schoultz, JC i Umeå och Raz Karim, Telenor i Malmö.
  • Årets hållbara butik/butikskedja: Houdini, Indiska och Willys.
  • Årets tillväxtföretag: Edblad, Happy socks och Lekmer.
  • Årets kundklubb: Club Clas, Klubb Lina och Studio Hemtex.
  • Årets totala köpupplevelse: Bubbleroom, Gekås i Ullared och Ica Stop i Täby.
  • Årets säkerhetslyft: Clas Ohlson, Concept Tag och Tele2/Comvik.
  • Årets logistiksatsning: Coop, Jula och Lidl.
  • Årets ledare: Ann Carlsson, vd Apoteket, Kristina Lindhe, vd Lexington och Roland Olsson, vd Synoptik.

Mer information om finalisterna, motiveringarna, jurygrupperna och galan finns på retailawards.se

För ytterligare information kontakta:

Johanna Strid, projektledare Retail Awards: johanna.strid@mentoronline.se, 08-670 41 76 Thomas Karlsson, chefredaktör Dagens Handel: thomas.karlsson@dagenshandel.se, 08-670 41 92 Hans Tjernström, pressansvarig Svensk Handel: hans.tjernstrom@svenskhandel.se, 010-471 86 89