Publicerad: 2015.08.12  •
Senast uppdaterad: 2015.08.12

Extremökning för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 13,1 procent jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 17,6 procent. Hittills i år, januari-juli, har försäljningen av kläder ökat med 2,4 procent och skoförsäljningen med 2,2 procent.

Juli Ackumulerat 2015
Butiker Kläder 13,1 % 2,4 %
  Skor 17,6 % 2,2 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Många skulle nog spontant säga att det är den regniga sommaren som orsakat den stora ökningen, men så enkelt är det inte, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. Det är tredje året i rad som vi ser en ökning under juli månad och förra året, med det fina vädret, ökade klädhandeln med drygt tre procent och under 2013 med fyra procent. Klädhandelns utveckling är den starkaste julimånaden under hela 2000-talet.

– Jag har en känsla av att i valet mellan en utlandsresa och en sverigesemester väljer allt fler båda. Skatteåterbäringen i början av sommaren bidrar till att vi spenderar mer pengar under sommaren än tidigare. Strömmen av utländska turister till Sverige ökar också.

– En annan observation under juli var att behovshandeln på framför allt herrsidan föll och att plagg som till exempel shorts och kortärmat inte alls sålde som förra året. Herrhandeln hade en något sämre utveckling än damsidan, tror Mikael Sandström.

– Augusti blir en utmaning då jämförelsesiffrorna är tuffa med en ökning på nästan fem procent för kläder och över 10 procent för skor, avslutar han.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547