På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.03.24  •  
Senast uppdaterad: 2015.03.27

Försäljningen av påskmat slår rekord

Under påskveckan väntas försäljningen av påskmat uppgå till cirka 7,2 miljarder kronor. Prinskorvar, lax och sill är de varor som ökar mest i försäljning jämfört med en vanlig vecka.

Påsken är, efter julen, årets näst viktigaste helg för handlarna. Bland dagligvaruhandlarna anser hela 84 procent att påsken är viktig för försäljningen. Årets påskhandel är inget undantag. Enligt Sensk Handels påskprognos väntas mathandeln slå rekord i påsk.

– Påsken är en riktig mathelg med en kraftig försäljningsökning i matbutikerna. I år väntas matförsäljningen under påskveckan slå nytt rekord och överstiga sju miljarder kronor, säger Lisa Burden, omvärldsbevakare på Svensk Handel.

Skärtorsdagen handlar vi mest Framförallt är det försäljningen under onsdagen och torsdagen som driver försäljning. Bara under Skärtorsdagen väntas vi köpa mat för cirka 1 747 miljoner kronor, vilket är drygt 80 procent mer än en vanlig torsdag. 
– Under högtider satsar vi gärna lite extra på maten vi köper. Försäljningen av märkesvaror, ekologiskt och premiumprodukter stiger under påsken, säger ÅsaBritt Hermansson, Vd på analysföretaget Nielsen.

Några produkter sticker ut med extra kraftig försäljningsökning jämfört med försäljningen under genomsnittsveckan. Försäljningen av prinskorvar ökar mest (442 %), följt av lax (344 %) och sill (333 %). Försäljningen av ägg och godis ökar också kraftigt under påskveckan.

För intervju eller mer information ring gärna:
Lisa Burden, omvärldsbevakare, Svensk Handel, 010-471 85 18
ÅsaBritt Hermansson, Vd, Nielsen, 08-453 25 08
Hans Tjernström, Pressekreterare, Svensk Handel, 010-47 18 650

Kommentarer (0)