På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.09.15  •  
Senast uppdaterad: 2015.09.15

Framtidstron fortsatt dyster inom handeln

Trots förhoppningar om ökad försäljning finns fortfarande en oro över sjunkande lönsamhet och färre nyanställningar i handeln. Det gör att framtidsindikatorn landar på -12 i månadens Handelsbarometer. 

Svensk Handels Handelsbarometer visar att hela fyra av tio handlare tror på minskad vinstmarginal i den egna butiken de kommande tre månaderna.  

– Samtidigt som handlarna inte kan höja priset mot konsument stiger kostnaderna kraftigt, vilket pressar lönsamheten nedåt, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Varannan handlare tror att antalet anställda i detaljhandeln som helhet kommer att minska. Endast två procent av handlarna spår att antalet anställda i handeln kommer att öka.

– De höjda arbetsgivaravgifterna för unga innebär tuffa kostnadsökningar för handelns företag. Det lamslår anställningsviljan i handeln, säger Jonas Arnberg.

För intervju eller mer information ring gärna:
Jonas Arnberg, chefsekonom, 010-47 18 575
Markus Friberg, presschef, 010-47 18 650

Kommentarer (0)