svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2015.02.09  •  
Senast uppdaterad: 2015.03.12

Handelns hjärta klappar för Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag är den högtid som ökat mest i betydelse för handeln de senaste åren. Varannan dagligvaruhandlare anser att dagen har blivit allt viktigare för försäljningen. Chokladpraliner och blommor är varorna som säljs mest.

Jul, påsk och midsommar är stora högtider som driver detaljhandelns försäljning. Men även andra högtider som Alla hjärtans dag spelar en allt större roll.
Bland dagligvaruhandlarna anser 46 procent att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen. För sällanköpshandeln är siffran 23 procent.  

– Handeln är kampanjdriven och Alla hjärtans dag är ett välkommet inslag som sätter fokus på butikerna utan att involvera reor och rabatter, säger Lisa Burden, omvärldsbevakare på Svensk Handel.

Under Alla hjärtans dag ökar dagligvaruhandelns försäljning av vissa produkter avsevärt jämfört med genomsnittsveckan. Försäljningen av chokladpraliner ökar med hela 90 procent, blomförsäljningen växer med 59 procent och godisförsäljningen stiger med 37 procent. Under veckan för Alla hjärtans dag förra året köpte nästan var 25:e svensk en ask geléhjärtan.

– Alla hjärtans dag är inte enbart en högtid för den som håller någon kär. Det har också blivit en dag som vissa använder för att visa någon uppskattning. Det kan vara en granne, kollega eller vän, säger Lisa Burden.

För intervju eller mer information ring gärna:
Lisa Burden, omvärldsbevakare, Svensk Handel, 010-47 18 518
Hans Tjernström, pressekreterare, 010-47 18 650

Kommentarer (0)