På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här. 

Publicerad: 2015.11.26  •  
Senast uppdaterad: 2015.11.25

Julhandeln skapar 16 000 jobb

Julhandeln ger ett viktigt tillskott till ekonomin i form av ökade skatteintäkter och fler jobb. För att möta kundernas efterfrågan tar 6 av 10 handlare in extra personal i jul. Svensk Handels julrapport visar att årets julhandel skapar 16 000 jobb. 

– Julhandeln skapar jobb, tillväxt och ger skatteintäkter. I dagarna ger julhandeln tusentals ungdomar chansen att ta det så viktiga första steget ut på arbetsmarknaden, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Inköpen av julklappar och julmat ger handeln en merförsäljning på 16 miljarder i december. Något som ökar statens skatteintäkter med 5,2 miljarder.

Miljö och hållbarhet allt viktigare

Svensk Handels julrapport visar att många har ett miljö- och hållbarhetsfokus när de julhandlar. Varannan konsument svarar att det är viktigt eller mycket viktigt med miljö och hållbarhet när de köper såväl julklappar som julmat.

Julklappsinköpen sker främst i den lokala butiken. 6 av 10 konsumenter köper majoriteten av sina julklappar i butiker på orten där de bor. Samtidigt planerar var femte konsument att handla fler julklappar på nätet i år.

– I takt med att fler köper sina julklappar på nätet kan vi vänta ökad konkurrens från utländska aktörer. Steget mellan .se och .com är kort. Konsekvensen blir ytterligare uppskruvad konkurrensens för svenska handelsföretag, säger Jonas Arnberg.

Svensk Handels julrapport baseras på en webbenkät med 1 098 svarande.

Hans Tjernström

Presschef, Stockholm
076-781 86 96

Kommentarer (0)