Publicerad: 2015.06.10  •
Senast uppdaterad: 2015.06.10

Kraftig nedgång för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 9,2 procent jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning om 8,5 procent. Hittills i år, januari-maj, har försäljningen av kläder minskat med 1,4 procent. Skoförsäljningen har minskat med 1,9 procent.

Försäljningen av kläder som säljs via e-handel kan inte redovisas för maj månad.*

Ackumulerat 2015

Butiker

Kläder

-9,2 %

-1,4 %

Skor

-8,5 %

-1,9 %

E-handel

Kläder

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Maj blev en riktigt usel månad för modehandeln. Inte sedan april 2012 har klädhandeln uppvisat en sämre månad än - 9,2 procent. Även skohandelns - 8,4 procent är riktigt dåligt, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Maj var lite av den perfekta stormen och då tänker jag inte bara på det blåsiga, regniga och kalla vädret som naturligtvis drog ner på köphumöret. Kalendereffekten var också stor på omkring fyra procent . Detta tillsammans med en stark jämförelsemånad (om plus 3-4 procent) gjorde att nedgången blev så stor, fortsätter han.

– Junis försäljningsutveckling är svårbedömd. Kalendereffekten är även denna månad negativ med bara två normalöppna lördagar mot tre förra året. Samtidigt finns det ett uppdämt behov av sommarkläder, om bara någon sätter fart på sommaren, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547