Publicerad: 2015.04.20  •
Senast uppdaterad: 2015.04.21
  •   1

Maxgränser för höga kortavgifter i EU

EU:s finansmarkandsministrar har beslutat om en begränsning av mellanbanksavgifterna eftersom de strider mot EU:s konkurrensregler. Svensk Handel välkomnar beskedet som är en viktig seger för Europas konsumenter.

Varje år betalar handeln i Sverige och andra EU-länder över 80 miljarder kronor för de europeiska bankernas mellanbanksavgifter. En nota som kunderna får betala för i slutändan. Ministerrådets beslut innebär att ett maxtak för mellanbanksavgifterna på 0,2 procent för debetkort och 0,3 procent för kreditkort sätts.

– Det här är ett steg i rätt riktning för att minska de höga kortavgifterna som bankerna tar av handeln när vi betalar med kort. Politikerna har nu ett stort ansvar att följa upp detta och se till att bankerna inte höjer andra avgifter, säger Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel.

För handelns företag är kortavgifterna en stor utgiftspost. Enligt Svensk Handels rapport "Vad kostar korten" har företagen i den svenska handeln en genomsnittlig kortkostnad på 3,30 kronor per betalning. För kreditkort är den genomsnittliga kostnaden 10 kronor per transaktion.

För intervju eller mer information ring gärna:

Bengt Nilervall, betalansvarig Svensk Handel, 010-47 18 544
Hans Tjernström, pressekreterare Svensk Handel, 0767-81 86 96

Kommentar skapad 2015-10-24 22:05
24 okt 2015 kl 22:05

Handelsbanken har aviserat att höja kortavgiften för Allkort med 44 %!