Publicerad: 2015.12.10  •
Senast uppdaterad: 2015.12.09

Modehandeln ökar för tredje månaden i rad

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 3,0 procent i november jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 3,5 procent. Hittills i år, januari-november, har försäljningen av kläder ökat med 2,2 procent och skoförsäljningen har ökat med 1,3 procent.

November Ackumulerat 2015
Butiker Kläder 3,0% 2,2%
  Skor 3,5% 1,3%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– För första gången på flera år ökar modehandeln under höstmånaderna trots att hösten varit varm, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Enligt SCB har kläd- och skopriserna från juli till oktober ökat för första gången på mycket länge. Kläder har ökat med 2,0 procent och skor med 1,7 vilket kan förklara en del av uppgången. Enligt min mening är det dock en otillräcklig prisutveckling med tanke på den starka dollarn, säger Mikael Sandström. Omsättningen ökar förvisso men lönsamheten är fortfarande alltför låg.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Kroon, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 547