Publicerad: 2015.04.16  •
Senast uppdaterad: 2015.04.21

Pressinbjudan: Lunchseminarium om jobb för unga i Jönköping

Vad innebär Handelns Löfte i Jönköping? Fredagen den 17 april arrangerar Svensk Handel ett lunchseminarium med riksdagspolitiker, företagare och elever och lärare från handelsprogrammet om fler jobb till unga och om förutsättningarna för jobb i Jönköping.

I hela landet finns det idag 138 000 registrerade arbetslösa i åldern 15-24 år. Samtidigt har arbetsgivarna svårt att hitta rätt personal beroende på att kompetensen som efterfrågas inte är den som ungdomarna erbjuder. Kostnaden att anställa ung och oprövad arbetskraft blir hinder för företagen att växa och att därmed ge ungdomar arbete.

Under våren driver Svensk Handel kampanjen Handelns Löfte. Handeln lovar att anställa fler unga om bara politi¬ken lovar att inte sätta ett för högt pris på framtiden. Vad innebär Handelns Löfte för Jönköping och hur får vi fler ungdomar i arbete i vår region?

Hur ser företagen och politiken på dessa frågor?

Välkommen till ett lunchseminarium där bland andra riksdagsledamöterna Helena Bouveng (M), Emma Carlsson Löfdahl (Fp) och Sotiris Delis (M) och Håkan Björklund från Axfood och Ulf Danielsson som är ägare och Vd på EKO i Jönköping och Värnamo samt elever och lärare från handelsprogrammet medverkar.

Datum: Fredag 17 april 2015.
Tid: Lunch serveras från kl 11.30. Samtalet börjar kl 12.00 och pågår till kl 13.00.
Plats: Svensk Handel, Skolgatan 4, Jönköping.

Besök gärna handelnslöfte.se för mer information om kampanjen.

För intervju eller mer information ring gärna:
Markus Friberg, Presschef, Svensk Handel, 010 47 18610, 070 - 261 30 84
Linda Hedström, Näringspolitisk expert, Svensk Handel, 010 47 18547, 070 - 561 84 56