På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.10.05  •
Senast uppdaterad: 2015.10.05

Pressinbjudan: Shoppingturism – tillväxt och nya kundgrupper

Torsdagen den 8 oktober presenterar Svensk Handel rapporten ”Shoppingturism i Sverige” på Åhléns City i Stockholm och Gekås i Ullared. Rapporten fokuserar på handelns roll i besöksnäringen.

Den svenska shoppingturismen blir allt viktigare. Utländska gäster spenderar nästan halva reskassan i butikerna medan svenskar lägger nästan en fjärdedel på shopping. Det betyder att 74 miljarder kronor – motsvarande 11 procent av den totala detaljhandelns omsättning kommer från besökare. Rapporten presenteras vid två seminarier hos Svensk Handels medlemsföretag Åhléns City i Stockholm och Gekås i Ullared.

På Åhléns City Stockholm deltar Daniel Karlsson, Store Manager, som berättar om Åhléns satsningar riktade mot turister. Rapporten presenteras av Svensk Handels vd Karin Johansson och Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert.
Åhléns City, Restaurang Pane Fresco. Entré: Mäster Samuelsgatan 57
Tid: Torsdag 8 oktober kl. 08.30-10.00 (en lättare frukost serveras från kl. 08.30, seminariet börjar kl. 09.00)

På Gekås i Ullared deltar Jan Wallberg, vd, som ger sin berättelse om Gekås väg till paketerade shoppingresor från både Sverige och Norge. Rapporten presenteras av Magnus Kroon, näringspolitisk expert, Svensk Handel.
Tid: Torsdag 8 oktober kl. 12.30-14.00 (baguette, kaffe och te serveras från kl. 12.30, seminariet börjar kl. 13.00)

Varmt välkommen!

Hans Tjernström