På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.07.15  •  
Senast uppdaterad: 2015.07.15

Sommarrean sänker lönsamheten i handeln

Framtidsindikatorn fortsätter att sjunka, från -16 i juni till -21 i juli månad, vilket är årets lägsta notering. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.

Anledningen till den dystra framtidstron är att branschen ser en sjunkande lönsamhet och planerar färre nyanställningar under de kommande tre månaderna. Det visar Svensk Handels handelsbarometer.
Den svaga lönsamheten beror delvis på sommarrean som påverkar många handlares lönsamhet negativt. Hela 61 procent svarar att rean har en negativ effekt på butikens lönsamhet. Samtidigt säljs allt fler varor på rea. 

Förväntningarna på en ökad försäljning är fortsatt på en positiv nivå men även på detta område sjunker framtidstron sedan föregående månad.

– Samtliga indikatorer pekar nedåt för handeln samtidigt som arbetsgivaravgifterna höjs den 1 augusti. Det kommer att bli en tuff höst för den svenska ungdomsjobbskaparen nummer ett, detaljhandeln, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

I juli månad fick handlarna även svara på frågor om rean och dess påverkan på försäljning och lönsamhet.

Kundernas förväntan att kunna handla på rea har ökat under de senaste tre åren. Tre av tio handlare säger att de idag säljer en större andel varor på rea än för tre år sedan.

– Med ständiga reor skapas ett monster som kortsiktigt höjer butikens försäljning men som långsiktigt skapar en konsument som förväntar sig ständigt låga priser och urholkar branschens lönsamhet, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

För intervju eller mer information ring gärna:
Markus Friberg, Presschef Svensk Handel 070 – 261 30 84
Jonas Arnberg, Chefsekonom Svensk Handel 072 – 571 85 75

Kommentarer (0)