På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.05.06  •  
Senast uppdaterad: 2015.05.06

Svensk Handel välkomnar EU:s digitala strategi för e-handeln

EU-kommissionen har i dag antagit EU:s digitala strategi för e-handeln. Digitaliseringen av samhället påverkar handeln och handelsmönster i allt större utsträckning. Den svenska e-handeln växte förra året med 16 procent, men e-handeln mellan EU-länderna är fortfarande måttlig.

Karin Johansson- För att den svenska e-handelsexporten ska kunna nå sin fulla potential behövs en övergripande strategi för EU:s digitala inre marknad. Svensk Handel välkomnar därför att EU-kommissionen tar ett helhetsgrepp för att främja den digitala handeln i EU och att undanröja hinder för e-handeln. Det är också bra att EU-kommissionen aviserar att man kommer att ta itu med de höga kostnaderna för gränsöverskridande paketleveranser för e-handelsexporten samt att man avser att förenkla konsumenträtten för e-handlare, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

Datadriven innovation spelar en allt större roll för handelssektorn och EU:s digitala strategi lyfter fram tillgången till data och dataskydd som centrala delar i strategin.

- Det är vår förhoppning att det regelverk för dataskydd som just nu förhandlas i EU landar i en god kompromiss mellan personlig integritet och behovet av data för nya affärsmodeller, säger Karin Johansson.

Hans Tjernström

Presschef, Stockholm
076-781 86 96

Kommentarer (0)