På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.05.06  •  
Senast uppdaterad: 2015.05.06

Svensk Handel välkomnar EU:s digitala strategi för e-handeln

EU-kommissionen har i dag antagit EU:s digitala strategi för e-handeln. Digitaliseringen av samhället påverkar handeln och handelsmönster i allt större utsträckning. Den svenska e-handeln växte förra året med 16 procent, men e-handeln mellan EU-länderna är fortfarande måttlig.

Karin Johansson- För att den svenska e-handelsexporten ska kunna nå sin fulla potential behövs en övergripande strategi för EU:s digitala inre marknad. Svensk Handel välkomnar därför att EU-kommissionen tar ett helhetsgrepp för att främja den digitala handeln i EU och att undanröja hinder för e-handeln. Det är också bra att EU-kommissionen aviserar att man kommer att ta itu med de höga kostnaderna för gränsöverskridande paketleveranser för e-handelsexporten samt att man avser att förenkla konsumenträtten för e-handlare, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

Datadriven innovation spelar en allt större roll för handelssektorn och EU:s digitala strategi lyfter fram tillgången till data och dataskydd som centrala delar i strategin.

- Det är vår förhoppning att det regelverk för dataskydd som just nu förhandlas i EU landar i en god kompromiss mellan personlig integritet och behovet av data för nya affärsmodeller, säger Karin Johansson.

Hans Tjernström

Presschef, Stockholm
076-781 86 96

Kommentarer (0)