På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.04.15  •
Senast uppdaterad: 2015.04.15

Svensk Handel: Vårbudgeten slår hårt mot ungas jobb

Svensk Handels Vd Karin Johansson kommenterar regeringens vårproposition.

- Jag beklagar att regeringen valt att inte lyssna på Sveriges handelsföretag. Regeringens höjning av arbetsgivaravgiften för unga kommer att kosta handelsföretagen 3,5 miljarder kronor. Varannan handlare uppger att de kommer att tvingas säga upp personal eller stoppa nyrekryteringar. Sedan reformen med nedsatta arbetsgivaravgifter infördes har ca 16 000 unga fått jobb i handeln och handeln är idag den bransch som sysselsätter flest unga. Nu stängs dörren för många unga att få sitt första jobb och sin första viktiga rad på CV:t, säger Karin Johansson och fortsätter:

- Regeringen är högst medveten om att höjningen av arbetsgivaravgifterna kommer att få konsekvenser. Därför kompenserar man i budgeten kommuner och landsting för höjningen. Företagen får däremot ingen kompensation. Det kommer nu att gå ut över landets unga och det beklagar jag.

Svensk Handels Handelsbarometer som presenterades idag finns mer information om vilken effekt handlarna uppger att höjningen av arbetsgivaravgiften kommer att få.

För intervju eller mer information ring gärna:
Markus Friberg, presschef, Svensk Handel, 010-471 86 10
Hans Tjernström, pressekreterare, Svensk Handel, 010-471 86 50