Publicerad: 2015.10.09  •
Senast uppdaterad: 2015.10.08

Uppåt för mode i september

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 6,2 procent jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 7,8 procent. Hittills i år, januari-september, har försäljningen av kläder ökat med 1,3 procent och skoförsäljningen har ökat med 0,4 procent.

September Ackumulerat 2015
Butiker Kläder 6,2% 1,3%
  Skor 7,8% 0,4%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Efter en svag augusti och en väldigt dålig jämförelsemånad (-3,4 procent för kläder och -10,3 procent för skor) steg försäljningen som förväntat i september och det tycks vara en för de flesta aktörer genomgående trend, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. Dock har skoförsäljningen inte tagit igen sitt stora septembertapp från förra året, fortsätter han.

– Oktober är mer oförutsägbar men min bedömning är dock att vi kommer att se plussiffror. Förra året var försäljningsökningen +/- 0 och de lite tyngre varugrupperna som ytterplagg och vinterkängor har ännu sin bästa tid framför sig, tror Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Kroon, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547