På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.08.26  •  
Senast uppdaterad: 2015.08.26
  •   28

Varning för oseriös försäljning av telefoni

Telekområdgivarna har på senare tid sett en ökning av ärenden angående telefonförsäljning av företagsabonnemang till privatpersoner med passiv näringsverksamhet. Också till Post- och telestyrelsen (PTS) kommer klagomål från personer som känner sig lurade.

Ett företagsabonnemang innebär ofta en bindningstid på 36 månader och ingen ångerrätt. Sådana villkor är inte tillåtna i avtal med privatpersoner/konsumenter.

- Den absoluta majoriteten av de som ringer oss har inte förstått att det är ett företagsabonnemang de har tecknat, säger Mattias Grafström, VD på Telekområdgivarna.

- Vi vill betona att om abonnemanget huvudsakligen används för privat bruk så är man konsument i lagens mening och har ångerrätt enligt lag även om operatören kallar det för ett företagsabonnemang. Har man däremot tecknat avtalet fullt medveten om att det är ett företagsabonnemang är dessa villkor tillåtna. I sådana fall ligger det utanför konsumenträtten och därmed inte heller inom Telekområdgivarnas uppdrag, förtydligar Mattias Grafström.

Detta har också slagits fast av Allmänna Reklamationsnämnden i flera avgöranden. Tidigare har denna typ av försäljning främst rört fast telefoni, men nu ser Telekområdgivarna att det även kommer fler ärenden som rör mobiltelefoni och i vissa fall mobilt bredband.

Något som Telekområdgivarna, myndigheter och branschen ser särskilt allvarligt på är att de flesta personer som hör av sig är äldre, ofta pensionerade med en passiv näringsverksamhet, som inte förstått att deras tidigare privata abonnemang flyttas till företagsabonnemang hos en ny operatör. Det här är försäljningsmetoder som bryter mot Telekområdgivarnas uppföranderegler och ofta även mot marknadsföringslagen.

- När konsumenten kontaktar oss på Telekområdgivarna har de ofta fått en orderbekräftelse eller faktura som inte stämmer med vad som utlovats i samtalet. Vid telefonförsäljningen anges till exempel priser exklusive moms, vilket inte är tillåtet mot en konsument. Även om det låter som ett bra pris blir det därför ofta dyrare i slutändan, fortsätter Mattias Grafström.

En del konsumenter menar att de överhuvudtaget inte har tackat ja till något avtal, utan plötsligt kommer det en faktura. Svensk Handel ser allvarligt på problemet.

- Om ett företag skickar fakturor utan att det finns ett avtal rör det sig om så kallade bluffakturor. Då bör detta anmälas till oss på Svensk Handel så att företaget kan sättas på vår Varningslista, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Det är inte heller lätt att avsluta dessa avtal. När konsumenten till exempel har försökt använda sin ångerrätt, blir svaret nej med hänvisning till att det inte finns någon ångerrätt för företagare. Flera konsumenter vittnar dessutom om en hård attityd från kundtjänsterna, om man överhuvudtaget lyckas nå fram dit. De hotar snabbt med höga avgifter om avtalet bryts eller beter sig verbalt hotfullt, så konsumenter som kontaktar Telekområdgivarna är ofta oroliga.

Konsumentverket rekommenderar att man anmäler sitt telefonnummer till NIX-registret för att undvika oönskade säljsamtal. Numera går det att ”nixa” både fasta och mobila telefonnummer. Ändå händer det att företag struntar i detta och ringer även sådana nummer, då bör detta anmälas till Konsumentverket.

Problemen med oseriös telefonförsäljning av telefoni har ökat under en tid och flera större teleoperatörer och nätägare har nu tillsammans med Post- och telestyrelsen (PTS) upprättat en handlingsplan för att komma åt problemet med de oseriösa bolagen.

- I handlingsplanen lovar nätägarna att verka för att alla som säljer telefoni till konsumenter i deras nät gör det på ett seriöst sätt. Även de som agerar i deras nät ska alltså följa Telekområdgivarnas uppföranderegler. PTS kommer tillsammans med Telekområdgivarna och operatörerna att följa upp effekterna av åtagandena i handlingsplanen, säger Peter von Wowern, jurist på PTS.

Kontaktpersoner:
Mattias Grafström, VD Telekområdgivarna, 070-713 48 50
Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig Telekområdgivarna, 070-713 48 59
Presskontakt Svensk Handel, 010 -471 86 50
Peter von Wowern, jurist Post- och telestyrelsen, 073-644 56 26

Telekområdgivarnas uppföranderegler

Svensk Handels Varningslista

Post- och telestyrelsens handlingsplan

Nix-registret

Kommentarer (28)

Kommentar skapad 2018-05-12 11:25
12 maj 2018 kl 11:25

Sveriges Telefoni gå ALDRIG med detta telefonbolag, du kommer aldrig ur det!
Dom förhalar uppsägning, pratar strunt, säger att dom sänt uppsägningsavtal vilket dom ej gör utan bifogar fil är deras logo en png fil så du hinner inte/kan inte säga upp ditt avtal på 3 mån uppsägning - så du går in i en ny 3 års period!

Kommentar skapad 2018-05-03 13:18
03 maj 2018 kl 13:18

SVERIGES TELEFONI - har varit företagskund 36 mån, avtalet går ut 30/7 2018, uppsägning 3 månader innan avtalet löper ut. OK. Försökt säga upp det sedan 16/4 men får olika märkliga besked, vill få bekräftelse på uppsägningen men får idiotiska svar som när avtalstiden löper ut eller att jag skall fylla i en uppsägningsblankett som dom medsänder i bifogad fil... ingenting, bifogad fil (gemsymbol) = är deras logga, 2 ggr!!
Säger att dom sänt blanketten via post. Ej fått. Vad gör vi?

Kommentar skapad 2018-04-23 19:36
23 apr 2018 kl 19:36

VARNING FÖR SVERIGES TELEFONI ! Dom lurar gamla med abonnemang som är jättedyra. Olika säljare ringer och övertalar vår farmor att köpa deras dåliga erbjudande som hon inte ens förstår vad det är. Dom ringer flera gånger med några veckors mellanrum. Dom hotar henne, och ljuger om sånt som redan är avtalat. Att företaget fortfarande får finnas är helt otroligt, fattar inte det.

Kommentar skapad 2018-04-18 10:45
18 apr 2018 kl 10:45

072-212 33 51 SENSOR försäkring i Luleå. Lyssnade på en försäljare i telefon i 5-6 minuter och därefter tackade artigt nej pga av ointresse för produkten. Dagen efter ringer en ny säljare upp från samma bolag och jag ber dem uppdatera sitt CRM och inte ringa igen. Säljaren säger att han själv utnämnt sig till Sveriges bästa försäkringssäljare och undrar om hans kollega varit oförskämd? och försöker därefter ta upp tråden och sälja samma sak trots att jag avböjt nu två gånger. Ohyggligt dålig respekt för kunder.

Kommentar skapad 2018-02-28 19:03
28 feb 2018 kl 19:03

Min svärmor 81 år blev helt överkörd och LURAD- hatar dessa människor som kan agera på detta sätt! Kvinnan som läste upp avtalet pratade så snabbt att det var fullständigt omöjligt att höra vad hon sa. Vi har tagit del av ljudinspelningen och min svärmor säger att inspelningen slutade innan hon sa att hon inte vill ha nåt och att de skulle skicka ett brev om de vill komma med nåt avtal. På inspelningen låter det som om hon gått med på dealen, men jag håller på lyssnar igenom den föratt höra om de har klippt i hop den. Hur som helst är det ett genomruttet företag som borde bort från marknaden.

Kommentar skapad 2018-01-18 19:42
18 jan 2018 kl 19:42

Varning för Sveriges Telefoni

Min mamma (69) blev lurad av Sveriges Telefoni att teckna ett abonnemang på 3 år via telefonförsäljning. Det skulle kosta 299:- per månad med fria samtal. efter någon månad ringer Sveriges Telefoni och vill ge ett ännu mer fördelaktigt erbjudande med bättre priser, när den nya räkningen med det mer "fördelaktiga erbjudandet" kom var den på 2 500:- samt ett nytt mobilabonnemang, som hon varken sagt ja till, vill ha eller behöver. hon har inte tecknat avtalet som företagare. Sveriges Telefoni vägrar att prata med mig utan fullmakt. när jag försöker fråga allmänt om företaget, policy och stadga så säger personen på Sveriges Telefoni att han inte kommer att prata "allmänna saker" med mig.

jag antar att de som läser detta redan redan har haft med Sveriges Telefoni och göra, ett råd är ju att berätta vad ni tycker om Sveriges Telefoni för alla ni känner och att dela med er på på sociala medier, facebook, m.m.

Kommentar skapad 2018-02-09 13:28
09 feb 2018 kl 13:28

Min mammas sambo, 80 år, har råkat ut för exakt samma sak från detta

b"blufföretag" . Dom har ringt åtskilliga ggr, och fått honom att teckna avtal på ett företagsabonnemang på sitt gamla bolag. Nu har han fått en hemmobil som knappt fungerar och en faktura som inte stämmer med avtalet. Dessutom fungerar inte hans larm(person) med denna sorts telefoni. Vid kontakt idag med Svenska Telefoni, blev även jag hänvisad till att sända in en Fullmakt "då jag inte företräder bolaget"...Otrevlig och besvarade inga som helst frågor. Vi bor långt ifrån varandra och jag påpekade att "innan fullmakten hunnit skrivas på av oss båda oh kommit in till Svensk Telefoni så har ju ångerrättstiden gått ut!"! Ängerrätt gäller ej för företag fick jag till svar!...Varning för detta företag!!

Kommentar skapad 2017-12-06 15:33
06 dec 2017 kl 15:33

Svenskt Telefoni har lurat oss. Jag vet inte hur jag kommer i från dom.

Kommentar skapad 2017-10-06 14:49
06 okt 2017 kl 14:49

Blev inlurad , hade bara någon månad kvar att betala mitt föra avtal med qall då det ringde från Sverige telefoni och lurade mej fullkomligt in i detta , de borde stoppas nu .

Kommentar skapad 2017-07-24 09:05
24 jul 2017 kl 09:05

Sveriges Telefoni är ett totalt oseriöst företag. Själv är jag medveten om att det abonnemang de erbjöd kallades företagsabonnemang. Det värsta är att försäljaren lovade att allt med den tidigare leverantören skulle ordnas av dem och att den slutfaktura jag skulle få av den tidigare leverantören bara skulle sändas in till Sveriges Telefoni för betalning. Det har inte skett trots att jag skickat även påminnelsen till dem. Nu har jag hot om Inkasso på mig. Man känner sig helt maktlös. Vad göra?

Kommentar skapad 2018-03-06 15:23
06 mar 2018 kl 15:23

bestrid fakturan och berätta varför du gör det. Får du inkasso så bestrider du återigen fakturan. De kommer inte driva detta vidare."Motsätter mig betalningsansvar eftersom fakturan inte stämmer med överenskommelsen, Svensk Handel informerade."

Skicka en kopia av underlaget till företaget på angivna adresser, helst mejladresser, med kopia till varningslistan@svenskhandel.se. Om företaget därefter söker kontakt är det viktigt att reda ut förhållandet.

Kommentar skapad 2017-07-19 19:04
19 jul 2017 kl 19:04

Svenskt Telefoni har lurat mig.Jag vet inte hur jag kommer i från dom otrevliga säljare som lovar utan att hålla lovat.stoppa detta företag omg.

Kommentar skapad 2017-06-21 10:04
21 jun 2017 kl 10:04

Ja det hände mej iSveriges Telefoni seljare vilse ledare mej avtal som inte va var överens. Måste anmäla virade

Kommentar skapad 2017-06-18 10:56
18 jun 2017 kl 10:56

Varnar för Svensk Telefoni, som är ett totalt oseriöst företag med kollosalt otrevliga säljare, som dessutom ljuger.

Kommentar skapad 2017-06-21 10:01
21 jun 2017 kl 10:01

efter avtal blev kostnader 3 gången dyrare seljare ljuger.

Kommentar skapad 2017-05-22 16:40
22 maj 2017 kl 16:40

Varning för detta företag Sveriges Telefoni ingen ordning på någonting byter telefonummer åt en som kund utan att medels . Väldigt otrevlig personal när man kontaktar dom . Kom som det ser ut nu ut detta .

Kommentar skapad 2017-06-15 11:59
15 jun 2017 kl 11:59

Jag vill också varna för detta oseriösa företag!

Kommentar skapad 2017-05-09 18:26
09 maj 2017 kl 18:26

Känner mig grundlurad av Sveriges Telefoni och nu kommer jag inte ur eländet på flera år. Otroligt otrevliga säljare som vägrar att ta tillbaka någonting. Hänvisar bara till att jag sagt ja till allt. Vill varna alla för dessa skojare!

Kommentar skapad 2017-05-08 17:49
08 maj 2017 kl 17:49

Operatören 3 skulle jag vilja varna för

Kommentar skapad 2017-05-05 19:07
05 maj 2017 kl 19:07

ja har blivit lurat av dom skojarna telefoni. det ringde en tjej som hetar karina shamaz oh ärbjuda sänka min kostnat till 99 kronor i monad ja sa nej ja har biligare . men veckan efter rinde hon igen o sa nu kan sänka till 75 kronor i monad +100 minut inom svarge o dom skulle stor för över flytning från phonera . ja tyckte det va biligit o brå men ändå ja sa ring imorgon eftersom ja har en del ägare i firman . hon rinde igen dagen efter ja frågade igen varför är abunaman så bilit hon sa vi kolar dom firmana som ringar inte miket o ni ringar inte mycket . nu när kom reknin det va allt löngt det är dyrare min gamla abunamang . ja kommer att anmela dom

Kommentar skapad 2017-04-20 13:06
20 apr 2017 kl 13:06

Fick idag ett brev med avtalet - trots att jag inte fullföljde avtalet per telefon. Vad göra nu - detta verkar helt hopplöst nu när jag läst era kommentarer.Kan inte samhället snart sätta in spärrar för alla dessa oseriösa företag!

Kommentar skapad 2017-02-21 23:27
21 feb 2017 kl 23:27

min mor och far som bedriver passiv näringsverksamhet blev även dom uppringda och lurade att byta abonnemang till ett billigare alternativ som nu resluterar i slutfaktura hos qall på runt 8-9000 som inte sveriges telefoni kan specifisera vad dom ska bjuda på för att kompensera dessa pengar som dom lovat enligt prisgarant. Dom lovar 6 fria månader och fri faktureringsavgift och "lita att laborera med på surf"
Satans bluffare har pratat med jurist och konsumentrådgivning samt telekområdivarna hela dagen för att lösa problemet. Sätt upp på varningslista snarast.

Kommentar skapad 2017-04-13 12:34
13 apr 2017 kl 12:34

Min pappa har blivit utsatt för precis samma sak och när jag ringde Svensk telefoni nyss så blev jag otroligt dåligt bemött. Det märks att de vet att de lurar pensionärer och att de blir pressade när de blir konfronterade.
Hur går det för dig, får du hjälp av konsumentvägledare och jurist att lösa problemet.

Kommentar skapad 2017-02-08 15:48
08 feb 2017 kl 15:48

Jag blev uppringd av Sveriges Telefoni och blev erbjuden en ny prisplan som var billigare än Phonera och i början efter att vi tecknat ett avtal på telefon så kännde jag att någon ånger för att jag blivit lurad innan.
Jag måste säg att det fungerat super bra och jag är supernöjd.
Jag kommer fortsätta med Sveriges Telefoni.

Kommentar skapad 2016-12-08 12:23
08 dec 2016 kl 12:23

Berdägerei!
Bedrägeri ! Jag blev också uppringt av en försä'ljare som började med att berätta att phonera hade blivit uppkörda av kom hem och därför inte hade hand om fasta tel abonenmang. Min fkatura skulle i fortsättningen komma från Sveriges telefoni ?
Nu sitter jag med dubbla abonemang på 36 månader och är skyldig fhonera 9700:- vilket inte försäljaren sa något om
Sveriges telefoni är en bluff firma
jag kommer polisanmäla deras sätt att lura folk och gå vidare rättsligt
hoppas alla som blivid drabbade gör samma sak

Kommentar skapad 2016-12-11 15:32
11 dec 2016 kl 15:32

Jag är inlägget före Dig: bra att Du skriver, och Du ska absolut inge en polisanmälan så att sådant här stoppas och lagförs. Jag kunde göra min anmälan per telefon. Stå på!