På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här. 

Publicerad: 2015.08.26  •  
Senast uppdaterad: 2015.08.26
  •   37

Varning för oseriös försäljning av telefoni

Telekområdgivarna har på senare tid sett en ökning av ärenden angående telefonförsäljning av företagsabonnemang till privatpersoner med passiv näringsverksamhet. Också till Post- och telestyrelsen (PTS) kommer klagomål från personer som känner sig lurade.

Ett företagsabonnemang innebär ofta en bindningstid på 36 månader och ingen ångerrätt. Sådana villkor är inte tillåtna i avtal med privatpersoner/konsumenter.

- Den absoluta majoriteten av de som ringer oss har inte förstått att det är ett företagsabonnemang de har tecknat, säger Mattias Grafström, VD på Telekområdgivarna.

- Vi vill betona att om abonnemanget huvudsakligen används för privat bruk så är man konsument i lagens mening och har ångerrätt enligt lag även om operatören kallar det för ett företagsabonnemang. Har man däremot tecknat avtalet fullt medveten om att det är ett företagsabonnemang är dessa villkor tillåtna. I sådana fall ligger det utanför konsumenträtten och därmed inte heller inom Telekområdgivarnas uppdrag, förtydligar Mattias Grafström.

Detta har också slagits fast av Allmänna Reklamationsnämnden i flera avgöranden. Tidigare har denna typ av försäljning främst rört fast telefoni, men nu ser Telekområdgivarna att det även kommer fler ärenden som rör mobiltelefoni och i vissa fall mobilt bredband.

Något som Telekområdgivarna, myndigheter och branschen ser särskilt allvarligt på är att de flesta personer som hör av sig är äldre, ofta pensionerade med en passiv näringsverksamhet, som inte förstått att deras tidigare privata abonnemang flyttas till företagsabonnemang hos en ny operatör. Det här är försäljningsmetoder som bryter mot Telekområdgivarnas uppföranderegler och ofta även mot marknadsföringslagen.

- När konsumenten kontaktar oss på Telekområdgivarna har de ofta fått en orderbekräftelse eller faktura som inte stämmer med vad som utlovats i samtalet. Vid telefonförsäljningen anges till exempel priser exklusive moms, vilket inte är tillåtet mot en konsument. Även om det låter som ett bra pris blir det därför ofta dyrare i slutändan, fortsätter Mattias Grafström.

En del konsumenter menar att de överhuvudtaget inte har tackat ja till något avtal, utan plötsligt kommer det en faktura. Svensk Handel ser allvarligt på problemet.

- Om ett företag skickar fakturor utan att det finns ett avtal rör det sig om så kallade bluffakturor. Då bör detta anmälas till oss på Svensk Handel så att företaget kan sättas på vår Varningslista, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Det är inte heller lätt att avsluta dessa avtal. När konsumenten till exempel har försökt använda sin ångerrätt, blir svaret nej med hänvisning till att det inte finns någon ångerrätt för företagare. Flera konsumenter vittnar dessutom om en hård attityd från kundtjänsterna, om man överhuvudtaget lyckas nå fram dit. De hotar snabbt med höga avgifter om avtalet bryts eller beter sig verbalt hotfullt, så konsumenter som kontaktar Telekområdgivarna är ofta oroliga.

Konsumentverket rekommenderar att man anmäler sitt telefonnummer till NIX-registret för att undvika oönskade säljsamtal. Numera går det att ”nixa” både fasta och mobila telefonnummer. Ändå händer det att företag struntar i detta och ringer även sådana nummer, då bör detta anmälas till Konsumentverket.

Problemen med oseriös telefonförsäljning av telefoni har ökat under en tid och flera större teleoperatörer och nätägare har nu tillsammans med Post- och telestyrelsen (PTS) upprättat en handlingsplan för att komma åt problemet med de oseriösa bolagen.

- I handlingsplanen lovar nätägarna att verka för att alla som säljer telefoni till konsumenter i deras nät gör det på ett seriöst sätt. Även de som agerar i deras nät ska alltså följa Telekområdgivarnas uppföranderegler. PTS kommer tillsammans med Telekområdgivarna och operatörerna att följa upp effekterna av åtagandena i handlingsplanen, säger Peter von Wowern, jurist på PTS.

Kontaktpersoner:
Mattias Grafström, VD Telekområdgivarna, 070-713 48 50
Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig Telekområdgivarna, 070-713 48 59
Presskontakt Svensk Handel, 010 -471 86 50
Peter von Wowern, jurist Post- och telestyrelsen, 073-644 56 26

Telekområdgivarnas uppföranderegler

Svensk Handels Varningslista

Post- och telestyrelsens handlingsplan

Nix-registret

Kommentarer (37)

Kommentar skapad 2018-09-04 09:10
04 sep 2018 kl 09:10

Kan man inte få stopp på detta bluff-företag!! De lurar människor till långa abonnemang och om man vill avsluta abonnemanget så händer det ingenting. Abonnemanget har tydligen hamnat hos ett företag som heter Telelogic...??? Vad är detta??

Kommentar skapad 2018-09-14 14:04
14 sep 2018 kl 14:04

Jag hör också till de lurades skara. Ring Sveriges telefonis kundtjänst och be att få prata med Thor Östberg (chef kundtjänst). Han nås lättast på eftermiddgarna. Förklara hur lurad du känner dig. Nu har jag lyckats få ner mobilabonnemanget (som jag tre gånger sa att jag inte ville ha) til ringpott 99 kronor i 12 månader. Utgångsläget var en ringpott på 149 kr/mån i 36 månader. Det går ändå att förhandla med dem, men var mycket bestämd och missnöjd! Lycka till!

Kommentar skapad 2018-08-07 16:00
07 aug 2018 kl 16:00

Otroligt att sådana skojare får hålla på, gick själv på deras snack och eftersom vi är ett handelsbolag så gäller inte ångerrätt för telefonförsäljning, en säljare ringer sedan upp efter ett halvår och påpekar att vi har ett alldeles för högt pris(på det vi ringer) och vad händer, kommer ytterligare ett simkort med post så nu har vi 2 mobilnummer och ett fast att betala, och förlängning av avtalet till 2021-05. Vi ska nu sälja/ lägga ner företaget och då går abonnemangen automatiskt över på oss privat! Ingen ångerrätt då är vi företag, ingen uppsägning för då är vi privatpersoner! Hur går vi vidare

Kommentar skapad 2018-08-30 19:14
30 aug 2018 kl 19:14

Usch jag har också gått på precis samma grej nu. Jag tog ett företagspaket. De lovade mig en ny telefon med mitt fasta nummer.Jag har fått ett simkort men ingen telefon.Och min gamla telefon är död.Så nu har jag 3 mobilnummer och ett fast att betala. Undrar också hur går man vidare .?

Kommentar skapad 2018-08-03 12:34
03 aug 2018 kl 12:34

Ringer och lovar sänkt fakt. kommande månad, stämmer inte, lovar igen,men då måste jag börja med 36 mån. ytterligare, annars gäller inte nya priset, så håller det på, känner mig maktlös, Hur kan ett så oseriöst företag få hålla på?

Kommentar skapad 2018-08-02 15:33
02 aug 2018 kl 15:33

De lutade mig . De påstig att de ska sänka mina kostnader o får ett mobil kort ringa för 100kr om jag ville inte så behövde jag inte använda det, det skulle ingå i det lilla priset . Men fick en faktura dubbel än tidigare fakturan känner mig lurad akta er för Sverige telefoni det bara lägga på luren

Kommentar skapad 2018-07-06 17:02
06 jul 2018 kl 17:02

När jag pratar med deras kundtjänst så menar de att höjningen inte omfattade mig, trots att det uttryckligen stod så i kungörelsen, och att jag därmed inte hade någon rätt att avsluta med hänvisning till höjningen. Det som är lite komiskt är att fakturan redan har den högre kostnaden, dvs den som inte skulle gälla mig!!! De tänker nu skicka en ny faktura med det gamla priset! Jag kommer att bestrida ALLT från och med nu! Gissar att det kommer en saftig slutfaktura på "kvarvarande avtalstid" när jag flyttar mitt nummer därifrån! Finns det någon rättshjälp att få mot detta skitföretag? (del 4av4 men det blir nog fler framöver) /Daniel

Kommentar skapad 2018-07-12 11:56
12 jul 2018 kl 11:56

Mycket tråkigt att du, och andra som kommenterat på denna sida, drabbats av detta bolag. En bekant till mig upplever också sig som grundligt lurad av detta bolag, och jag mår dåligt av hur bolaget beter sig. Ser du någon risk med att de försöker förlänga med ytterligare 36 månader bindning efter prishöjningen?

Kommentar skapad 2018-07-06 16:57
06 jul 2018 kl 16:57

Det senaste i ärendet (men troligen inte det sista) är att de nu skickade ut att de höjer mitt abonnemangspris med 40 kr exkl moms per månad. De skrev att man inte behövde göra någonting, men det fanns med en formulering att om man inte accepterade höjningen så kunde man säga upp avtalet "utan kostnader och förpliktelser" om man gjorde det inom 10 dagar. Efter prat med deras kundtjänst och INGET utskick av uppsägningsblankett valde jag att skriva ihop en egen och skicka in både via post och mail. Inget svar och ingenting händer, förrän nu när det kom en faktura för tiden efter DERAS angivna upphörandedatum. (del3av4)

Kommentar skapad 2018-07-06 16:54
06 jul 2018 kl 16:54

De påstod även att det skulle bli samma månadskostnad som tidigare, och detta var viktigt sa man, men när första fakturan kom visade det sig att det tidigare varit pris inkl moms, när det nu var exkl moms, dvs 25% högre! Ingenstans i deras prislistor stod ordet moms, vilket jag sett är tillagt nu om man skulle råka hitta en på deras hemsida. De har ringt mig säkert 20 gånger under våren och velat att jag skulle byta till ett annat ”billigare” avtal (men då med 36 friska nya månader givetvis)… (del2av4)

Kommentar skapad 2018-07-06 16:51
06 jul 2018 kl 16:51

Sveriges Telefoni är ett riktigt skurkföretag helt utan moral och ryggrad... Det finns inte mycket som blir rätt i kontakterna med detta företag. Likt MÅNGA andra blev jag inlurad i deras klor genom att de ljög om att de tog över Phoneras kunder, eftersom de påstod att Phonera skulle sluta med denna typ av fasttelefoni. "Lättlurad" blev det ett ofrivilligt 36 månaders avtal UTAN ångerrätt (eftersom jag hade en inaktiv enskild firma som stod för abonnemanget hos den förra leverantören). (del 1 av 4)

Kommentar skapad 2018-08-29 16:17
29 aug 2018 kl 16:17

Detsamma hände mig. Men jag har läst att avtal inte gäller om man blivit lurad av felaktigheter vad avser den info som lämnades. Att Phonera skulle upphöra var ju en lögn. Men om man är flera som kan berätta vad ST sagt så borde man kunna få avtalet hävt. Så låt oss försöka. mvh

Kommentar skapad 2018-07-02 12:03
02 jul 2018 kl 12:03

Lovad uppsägningsblankett men ej fått,dom ringer ändå och hotar med 8000 kr i Avtal den 2015 09 18 i 36 mån därefter uppsägning men hotad per telefon med 8,000kr

Kommentar skapad 2018-05-12 11:25
12 maj 2018 kl 11:25

Sveriges Telefoni gå ALDRIG med detta telefonbolag, du kommer aldrig ur det!
Dom förhalar uppsägning, pratar strunt, säger att dom sänt uppsägningsavtal vilket dom ej gör utan bifogar fil är deras logo en png fil så du hinner inte/kan inte säga upp ditt avtal på 3 mån uppsägning - så du går in i en ny 3 års period!

Kommentar skapad 2018-05-03 13:18
03 maj 2018 kl 13:18

SVERIGES TELEFONI - har varit företagskund 36 mån, avtalet går ut 30/7 2018, uppsägning 3 månader innan avtalet löper ut. OK. Försökt säga upp det sedan 16/4 men får olika märkliga besked, vill få bekräftelse på uppsägningen men får idiotiska svar som när avtalstiden löper ut eller att jag skall fylla i en uppsägningsblankett som dom medsänder i bifogad fil... ingenting, bifogad fil (gemsymbol) = är deras logga, 2 ggr!!
Säger att dom sänt blanketten via post. Ej fått. Vad gör vi?

Kommentar skapad 2018-04-23 19:36
23 apr 2018 kl 19:36

VARNING FÖR SVERIGES TELEFONI ! Dom lurar gamla med abonnemang som är jättedyra. Olika säljare ringer och övertalar vår farmor att köpa deras dåliga erbjudande som hon inte ens förstår vad det är. Dom ringer flera gånger med några veckors mellanrum. Dom hotar henne, och ljuger om sånt som redan är avtalat. Att företaget fortfarande får finnas är helt otroligt, fattar inte det.

Kommentar skapad 2018-04-18 10:45
18 apr 2018 kl 10:45

072-212 33 51 SENSOR försäkring i Luleå. Lyssnade på en försäljare i telefon i 5-6 minuter och därefter tackade artigt nej pga av ointresse för produkten. Dagen efter ringer en ny säljare upp från samma bolag och jag ber dem uppdatera sitt CRM och inte ringa igen. Säljaren säger att han själv utnämnt sig till Sveriges bästa försäkringssäljare och undrar om hans kollega varit oförskämd? och försöker därefter ta upp tråden och sälja samma sak trots att jag avböjt nu två gånger. Ohyggligt dålig respekt för kunder.

Kommentar skapad 2018-02-28 19:03
28 feb 2018 kl 19:03

Min svärmor 81 år blev helt överkörd och LURAD- hatar dessa människor som kan agera på detta sätt! Kvinnan som läste upp avtalet pratade så snabbt att det var fullständigt omöjligt att höra vad hon sa. Vi har tagit del av ljudinspelningen och min svärmor säger att inspelningen slutade innan hon sa att hon inte vill ha nåt och att de skulle skicka ett brev om de vill komma med nåt avtal. På inspelningen låter det som om hon gått med på dealen, men jag håller på lyssnar igenom den föratt höra om de har klippt i hop den. Hur som helst är det ett genomruttet företag som borde bort från marknaden.

Kommentar skapad 2018-01-18 19:42
18 jan 2018 kl 19:42

Varning för Sveriges Telefoni

Min mamma (69) blev lurad av Sveriges Telefoni att teckna ett abonnemang på 3 år via telefonförsäljning. Det skulle kosta 299:- per månad med fria samtal. efter någon månad ringer Sveriges Telefoni och vill ge ett ännu mer fördelaktigt erbjudande med bättre priser, när den nya räkningen med det mer "fördelaktiga erbjudandet" kom var den på 2 500:- samt ett nytt mobilabonnemang, som hon varken sagt ja till, vill ha eller behöver. hon har inte tecknat avtalet som företagare. Sveriges Telefoni vägrar att prata med mig utan fullmakt. när jag försöker fråga allmänt om företaget, policy och stadga så säger personen på Sveriges Telefoni att han inte kommer att prata "allmänna saker" med mig.

jag antar att de som läser detta redan redan har haft med Sveriges Telefoni och göra, ett råd är ju att berätta vad ni tycker om Sveriges Telefoni för alla ni känner och att dela med er på på sociala medier, facebook, m.m.

Kommentar skapad 2018-02-09 13:28
09 feb 2018 kl 13:28

Min mammas sambo, 80 år, har råkat ut för exakt samma sak från detta

b"blufföretag" . Dom har ringt åtskilliga ggr, och fått honom att teckna avtal på ett företagsabonnemang på sitt gamla bolag. Nu har han fått en hemmobil som knappt fungerar och en faktura som inte stämmer med avtalet. Dessutom fungerar inte hans larm(person) med denna sorts telefoni. Vid kontakt idag med Svenska Telefoni, blev även jag hänvisad till att sända in en Fullmakt "då jag inte företräder bolaget"...Otrevlig och besvarade inga som helst frågor. Vi bor långt ifrån varandra och jag påpekade att "innan fullmakten hunnit skrivas på av oss båda oh kommit in till Svensk Telefoni så har ju ångerrättstiden gått ut!"! Ängerrätt gäller ej för företag fick jag till svar!...Varning för detta företag!!

Kommentar skapad 2017-12-06 15:33
06 dec 2017 kl 15:33

Svenskt Telefoni har lurat oss. Jag vet inte hur jag kommer i från dom.

Kommentar skapad 2017-10-06 14:49
06 okt 2017 kl 14:49

Blev inlurad , hade bara någon månad kvar att betala mitt föra avtal med qall då det ringde från Sverige telefoni och lurade mej fullkomligt in i detta , de borde stoppas nu .

Kommentar skapad 2017-07-24 09:05
24 jul 2017 kl 09:05

Sveriges Telefoni är ett totalt oseriöst företag. Själv är jag medveten om att det abonnemang de erbjöd kallades företagsabonnemang. Det värsta är att försäljaren lovade att allt med den tidigare leverantören skulle ordnas av dem och att den slutfaktura jag skulle få av den tidigare leverantören bara skulle sändas in till Sveriges Telefoni för betalning. Det har inte skett trots att jag skickat även påminnelsen till dem. Nu har jag hot om Inkasso på mig. Man känner sig helt maktlös. Vad göra?

Kommentar skapad 2018-03-06 15:23
06 mar 2018 kl 15:23

bestrid fakturan och berätta varför du gör det. Får du inkasso så bestrider du återigen fakturan. De kommer inte driva detta vidare."Motsätter mig betalningsansvar eftersom fakturan inte stämmer med överenskommelsen, Svensk Handel informerade."

Skicka en kopia av underlaget till företaget på angivna adresser, helst mejladresser, med kopia till varningslistan@svenskhandel.se. Om företaget därefter söker kontakt är det viktigt att reda ut förhållandet.

Kommentar skapad 2017-07-19 19:04
19 jul 2017 kl 19:04

Svenskt Telefoni har lurat mig.Jag vet inte hur jag kommer i från dom otrevliga säljare som lovar utan att hålla lovat.stoppa detta företag omg.

Kommentar skapad 2017-06-21 10:04
21 jun 2017 kl 10:04

Ja det hände mej iSveriges Telefoni seljare vilse ledare mej avtal som inte va var överens. Måste anmäla virade

Kommentar skapad 2018-09-19 22:30
19 sep 2018 kl 22:30

Jag är också grundlurad från första början. De sa att det endast skulle kosta 99kr per månad ink allt och inte ett öre mera.Det har höjts till 3 ggr så mycket och bundet på 36 månader som jag ej hörde något om av säljaren.Nu trodde jag att jag hade c:a 10 månader kvar på mitt pålurade avtal och tänkte säga upp det helt men nu skriver de att jag ha sedan 27 månader kvar. Detta måste vara kriminellt. De måste stoppas nu!