På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.08.26  •  
Senast uppdaterad: 2015.08.26
  •   21

Varning för oseriös försäljning av telefoni

Telekområdgivarna har på senare tid sett en ökning av ärenden angående telefonförsäljning av företagsabonnemang till privatpersoner med passiv näringsverksamhet. Också till Post- och telestyrelsen (PTS) kommer klagomål från personer som känner sig lurade.

Ett företagsabonnemang innebär ofta en bindningstid på 36 månader och ingen ångerrätt. Sådana villkor är inte tillåtna i avtal med privatpersoner/konsumenter.

- Den absoluta majoriteten av de som ringer oss har inte förstått att det är ett företagsabonnemang de har tecknat, säger Mattias Grafström, VD på Telekområdgivarna.

- Vi vill betona att om abonnemanget huvudsakligen används för privat bruk så är man konsument i lagens mening och har ångerrätt enligt lag även om operatören kallar det för ett företagsabonnemang. Har man däremot tecknat avtalet fullt medveten om att det är ett företagsabonnemang är dessa villkor tillåtna. I sådana fall ligger det utanför konsumenträtten och därmed inte heller inom Telekområdgivarnas uppdrag, förtydligar Mattias Grafström.

Detta har också slagits fast av Allmänna Reklamationsnämnden i flera avgöranden. Tidigare har denna typ av försäljning främst rört fast telefoni, men nu ser Telekområdgivarna att det även kommer fler ärenden som rör mobiltelefoni och i vissa fall mobilt bredband.

Något som Telekområdgivarna, myndigheter och branschen ser särskilt allvarligt på är att de flesta personer som hör av sig är äldre, ofta pensionerade med en passiv näringsverksamhet, som inte förstått att deras tidigare privata abonnemang flyttas till företagsabonnemang hos en ny operatör. Det här är försäljningsmetoder som bryter mot Telekområdgivarnas uppföranderegler och ofta även mot marknadsföringslagen.

- När konsumenten kontaktar oss på Telekområdgivarna har de ofta fått en orderbekräftelse eller faktura som inte stämmer med vad som utlovats i samtalet. Vid telefonförsäljningen anges till exempel priser exklusive moms, vilket inte är tillåtet mot en konsument. Även om det låter som ett bra pris blir det därför ofta dyrare i slutändan, fortsätter Mattias Grafström.

En del konsumenter menar att de överhuvudtaget inte har tackat ja till något avtal, utan plötsligt kommer det en faktura. Svensk Handel ser allvarligt på problemet.

- Om ett företag skickar fakturor utan att det finns ett avtal rör det sig om så kallade bluffakturor. Då bör detta anmälas till oss på Svensk Handel så att företaget kan sättas på vår Varningslista, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Det är inte heller lätt att avsluta dessa avtal. När konsumenten till exempel har försökt använda sin ångerrätt, blir svaret nej med hänvisning till att det inte finns någon ångerrätt för företagare. Flera konsumenter vittnar dessutom om en hård attityd från kundtjänsterna, om man överhuvudtaget lyckas nå fram dit. De hotar snabbt med höga avgifter om avtalet bryts eller beter sig verbalt hotfullt, så konsumenter som kontaktar Telekområdgivarna är ofta oroliga.

Konsumentverket rekommenderar att man anmäler sitt telefonnummer till NIX-registret för att undvika oönskade säljsamtal. Numera går det att ”nixa” både fasta och mobila telefonnummer. Ändå händer det att företag struntar i detta och ringer även sådana nummer, då bör detta anmälas till Konsumentverket.

Problemen med oseriös telefonförsäljning av telefoni har ökat under en tid och flera större teleoperatörer och nätägare har nu tillsammans med Post- och telestyrelsen (PTS) upprättat en handlingsplan för att komma åt problemet med de oseriösa bolagen.

- I handlingsplanen lovar nätägarna att verka för att alla som säljer telefoni till konsumenter i deras nät gör det på ett seriöst sätt. Även de som agerar i deras nät ska alltså följa Telekområdgivarnas uppföranderegler. PTS kommer tillsammans med Telekområdgivarna och operatörerna att följa upp effekterna av åtagandena i handlingsplanen, säger Peter von Wowern, jurist på PTS.

Kontaktpersoner:
Mattias Grafström, VD Telekområdgivarna, 070-713 48 50
Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig Telekområdgivarna, 070-713 48 59
Presskontakt Svensk Handel, 010 -471 86 50
Peter von Wowern, jurist Post- och telestyrelsen, 073-644 56 26

Telekområdgivarnas uppföranderegler

Svensk Handels Varningslista

Post- och telestyrelsens handlingsplan

Nix-registret

Kommentarer (21)

Kommentar skapad 2017-10-06 14:49
06 okt 2017 kl 14:49

Blev inlurad , hade bara någon månad kvar att betala mitt föra avtal med qall då det ringde från Sverige telefoni och lurade mej fullkomligt in i detta , de borde stoppas nu .

Kommentar skapad 2017-07-24 09:05
24 jul 2017 kl 09:05

Sveriges Telefoni är ett totalt oseriöst företag. Själv är jag medveten om att det abonnemang de erbjöd kallades företagsabonnemang. Det värsta är att försäljaren lovade att allt med den tidigare leverantören skulle ordnas av dem och att den slutfaktura jag skulle få av den tidigare leverantören bara skulle sändas in till Sveriges Telefoni för betalning. Det har inte skett trots att jag skickat även påminnelsen till dem. Nu har jag hot om Inkasso på mig. Man känner sig helt maktlös. Vad göra?

Kommentar skapad 2017-07-19 19:04
19 jul 2017 kl 19:04

Svenskt Telefoni har lurat mig.Jag vet inte hur jag kommer i från dom otrevliga säljare som lovar utan att hålla lovat.stoppa detta företag omg.

Kommentar skapad 2017-06-21 10:04
21 jun 2017 kl 10:04

Ja det hände mej iSveriges Telefoni seljare vilse ledare mej avtal som inte va var överens. Måste anmäla virade

Kommentar skapad 2017-06-18 10:56
18 jun 2017 kl 10:56

Varnar för Svensk Telefoni, som är ett totalt oseriöst företag med kollosalt otrevliga säljare, som dessutom ljuger.

Kommentar skapad 2017-06-21 10:01
21 jun 2017 kl 10:01

efter avtal blev kostnader 3 gången dyrare seljare ljuger.

Kommentar skapad 2017-05-22 16:40
22 maj 2017 kl 16:40

Varning för detta företag Sveriges Telefoni ingen ordning på någonting byter telefonummer åt en som kund utan att medels . Väldigt otrevlig personal när man kontaktar dom . Kom som det ser ut nu ut detta .

Kommentar skapad 2017-06-15 11:59
15 jun 2017 kl 11:59

Jag vill också varna för detta oseriösa företag!

Kommentar skapad 2017-05-09 18:26
09 maj 2017 kl 18:26

Känner mig grundlurad av Sveriges Telefoni och nu kommer jag inte ur eländet på flera år. Otroligt otrevliga säljare som vägrar att ta tillbaka någonting. Hänvisar bara till att jag sagt ja till allt. Vill varna alla för dessa skojare!

Kommentar skapad 2017-05-08 17:49
08 maj 2017 kl 17:49

Operatören 3 skulle jag vilja varna för

Kommentar skapad 2017-05-05 19:07
05 maj 2017 kl 19:07

ja har blivit lurat av dom skojarna telefoni. det ringde en tjej som hetar karina shamaz oh ärbjuda sänka min kostnat till 99 kronor i monad ja sa nej ja har biligare . men veckan efter rinde hon igen o sa nu kan sänka till 75 kronor i monad +100 minut inom svarge o dom skulle stor för över flytning från phonera . ja tyckte det va biligit o brå men ändå ja sa ring imorgon eftersom ja har en del ägare i firman . hon rinde igen dagen efter ja frågade igen varför är abunaman så bilit hon sa vi kolar dom firmana som ringar inte miket o ni ringar inte mycket . nu när kom reknin det va allt löngt det är dyrare min gamla abunamang . ja kommer att anmela dom

Kommentar skapad 2017-04-20 13:06
20 apr 2017 kl 13:06

Fick idag ett brev med avtalet - trots att jag inte fullföljde avtalet per telefon. Vad göra nu - detta verkar helt hopplöst nu när jag läst era kommentarer.Kan inte samhället snart sätta in spärrar för alla dessa oseriösa företag!

Kommentar skapad 2017-02-21 23:27
21 feb 2017 kl 23:27

min mor och far som bedriver passiv näringsverksamhet blev även dom uppringda och lurade att byta abonnemang till ett billigare alternativ som nu resluterar i slutfaktura hos qall på runt 8-9000 som inte sveriges telefoni kan specifisera vad dom ska bjuda på för att kompensera dessa pengar som dom lovat enligt prisgarant. Dom lovar 6 fria månader och fri faktureringsavgift och "lita att laborera med på surf"
Satans bluffare har pratat med jurist och konsumentrådgivning samt telekområdivarna hela dagen för att lösa problemet. Sätt upp på varningslista snarast.

Kommentar skapad 2017-04-13 12:34
13 apr 2017 kl 12:34

Min pappa har blivit utsatt för precis samma sak och när jag ringde Svensk telefoni nyss så blev jag otroligt dåligt bemött. Det märks att de vet att de lurar pensionärer och att de blir pressade när de blir konfronterade.
Hur går det för dig, får du hjälp av konsumentvägledare och jurist att lösa problemet.

Kommentar skapad 2017-02-08 15:48
08 feb 2017 kl 15:48

Jag blev uppringd av Sveriges Telefoni och blev erbjuden en ny prisplan som var billigare än Phonera och i början efter att vi tecknat ett avtal på telefon så kännde jag att någon ånger för att jag blivit lurad innan.
Jag måste säg att det fungerat super bra och jag är supernöjd.
Jag kommer fortsätta med Sveriges Telefoni.

Kommentar skapad 2016-12-08 12:23
08 dec 2016 kl 12:23

Berdägerei!
Bedrägeri ! Jag blev också uppringt av en försä'ljare som började med att berätta att phonera hade blivit uppkörda av kom hem och därför inte hade hand om fasta tel abonenmang. Min fkatura skulle i fortsättningen komma från Sveriges telefoni ?
Nu sitter jag med dubbla abonemang på 36 månader och är skyldig fhonera 9700:- vilket inte försäljaren sa något om
Sveriges telefoni är en bluff firma
jag kommer polisanmäla deras sätt att lura folk och gå vidare rättsligt
hoppas alla som blivid drabbade gör samma sak

Kommentar skapad 2016-12-11 15:32
11 dec 2016 kl 15:32

Jag är inlägget före Dig: bra att Du skriver, och Du ska absolut inge en polisanmälan så att sådant här stoppas och lagförs. Jag kunde göra min anmälan per telefon. Stå på!

Kommentar skapad 2016-12-07 16:20
07 dec 2016 kl 16:20

Jag har också blivit lurad/vilseledd/felinformerad att teckna avtal med Sveriges Telefoni nu i november 2016; har polisanmält bedrägeriförsök.

Kommentar skapad 2016-11-23 18:49
23 nov 2016 kl 18:49

Hej min bror hjälper mig mot tele 15 som inte lämnar en korrekt ljudfil utan hämtar hem den från något annat bolag. För när min bror ringde detta tele 15 så var det en helt annan ljudfil. Nu har min bror startat ett i stort sätt krig mot dessa. Och min bror säger nu till mig att det är hög tid att visa att vi lever på 2016 i Sverige och detta kan dessa bolag få göra och klara sig. Ordagrant så sade min bror att nu får ta mig fan Regeringen stoppa dessa skithögar för gott och göra skriftliga avtal. Detta samhälle är ju tydligen gjort för dessa kriminella bolag att agera fritt. Detta är åt helvete på ren Svenska

Kommentar skapad 2016-11-20 08:38
20 nov 2016 kl 08:38

Akta er för Qall de er trevliga och hjälpsamt när man tecknar abonnemang och säger att de betalar stående månader hoss din nuvarande telefon bolag men förklarar inte att det bara en begränsade antal månader. Sedan när de flrsörker bryta avtal då är de aggressiva och otrevliga!

Kommentar skapad 2016-09-22 13:59
22 sep 2016 kl 13:59

Jag blev också uppringd av Sveriges Telefoni och blev erbjuden ett bättre avtal än det jag hade med Phonera. De utlovade att kvarvarande avtalstid hos Phonera skulle de lösa. Ett bandinspelat avtal genomfördes. Efter en kortare tid blir jag uppringd av Phonera som har sett att jag är på väg att säga upp avtalet med dem. De erbjuder då samma deal som med Sveriges Telefoni och dessutom ska jag få tjänsten Ip-telefoni. Att jag nu återgår till dem som leverantör gör också att kravet på slutbetalning av avtalstiden försvinner. Även här görs en bandinspelad överenskommelse.
Nu har jag fått månatliga fakturor från Sveriges Telefoni, som jag inte betalat eftersom jag nu trodde mig ha ett avtal med Phonera. Dels har jag fått en slutfaktura från Phonera på 4.702 kr för slutbetalning av avtalstiden. När jag ringer Phonera säger de att de inte har någon bandinspelning på vårt avtal.
Känner mig jättelurad, frågan är bara av vem?

Kommentar skapad 2016-09-14 12:41
14 sep 2016 kl 12:41

Svensk telefoni ringde mig och sa att de köpt bl a Phonera och att de såg att jag hade få telefonsamtal. De erbjöd mig att betala alla extrakostnader i uppsägningen och en mycket låg månadskostnad. Jag frågade var haken fanns - hur kunde det vara så billigt? Jag fick svaret att detta var ett grundpris och att jag kunde lägga till fler tjänster efter behov. Jag försökte kontakta Phonera men när det gällde att säga upp sig var väntetiden alltid 20 minuter. Jag skrev men fick inga svar och när jag äntligen fick det hade jag åkt på min årliga portugalresa i september och oktober. De säger att det är fler som fått sådana här uppringningar av Svensk telefoni och att jag nu skabetsla Phonera 3000:- för den tid jag har kvar. Maktlös är rätta ordet för hur jag känner mig. Mvh Christina

Kommentar skapad 2016-09-12 18:27
12 sep 2016 kl 18:27

Hej!

Blev visst lurad att teckna ett avtal med Sveriges telefoni. Visste inte att vi band oss i 24 månader. När vi skulle säga upp det, kom en sluträkningen på Över 4000 kr. Får man verkligen göra så hör?

Kommentar skapad 2016-08-09 17:19
09 aug 2016 kl 17:19

De sa att jag har haft Phonera som nu köpt upp com hem, som numera ägs av Sveriges telefoni. De snackade på och sa att det kostade 249 kr/månad och det innebar fritt antal samtal.Nummerpresentation skulle kosta 20 kr per månad i stället för 25. Inte ett ord om bindningstid eller uppsägningstid. De började sedan läsa upp och spelade in det hela. Jag ställde frågor då jag tidigare idag mailat Phonera samt talat med en person på Phonera.. märkligt att de inte sa att de blivit uppköpta. Sveriges telefoni skulle vara det tredje största i Sverige. De började med att vårt AB hade ett visst avtal. Jag avbröt samtalet. Tidigare har de ringt. Då begärde jag skrifltigt avtal och inte muntligt. " Så gör man numera... så gör alla sa de."