Publicerad: 2016.10.11  •
Senast uppdaterad: 2016.10.12
  •   1

Begränsning av antal mynt som kan lämnas i handeln

I samband med det stora byte av sedlar och mynt som nu genomförs ger Svensk Handel sina medlemmar rådet att, vid behov, begränsa antalet mynt som kan lämnas i butik till 25 stycken. Rådet utfärdas för att undvika köbildning, tekniska problem och för att måna om personalens arbetsmiljö.

På cirka tio månader ska 12 000 ton mynt, till ett värde av totalt 1,5 miljarder kronor, bytas ut. I genomsnitt har varje svenskt hushåll mynt för nästan 800 kronor. Det är upp till varje handlare om de vill följa Svensk Handels råd eller inte. Handlarna kan också välja att sätta en egen maxgräns.

– Just nu genomgår Sverige det största bytet av sedlar och mynt i modern tid. Det är anmärkningsvärt att bankerna då abdikerar från sitt ansvar gentemot sina kunder genom att inte hantera kontanter. Det är främst staten och bankerna som bör ta det största ansvaret för kontanterna i samhället, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert i betalfrågor på Svensk Handel.

www.myntkartan.se är det möjligt att se var någonstans man kan lämna in sina gamla mynt.

Presskontakt Svensk Handel

Kommentar skapad 2017-06-27 13:44
27 jun 2017 kl 13:44

Hej!
Jag blev nekad att betala med gamla enkronor och en femkrona på ”Spel och Tobaksmagasinet” på Stockholmsvägen i Perstorp.
Jag skulle köpa en trisslott för 30 kronor. 18 av dessa var av äldre valör. 13 enkronor och en femkrona..
Butiksinnehavaren vägrade ta emot dem

Kommentar skapad 2017-06-30 20:36
30 jun 2017 kl 20:36

Under senaste veckan har inte heller Tölö Pizzeria i Kungsbacka velat ta emot de gamla mynten. Barnen var ledsna när de inte fick köpa något för sina 17kr som de hittade i spargrisarna.