På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.11.21  •  
Senast uppdaterad: 2016.11.21

Black Friday – köpfest för kunden men pina för handeln

Black Fridays betydelse för den svenska handeln fortsätter att öka. I år planerar var tredje handlare inom sällanköpsvaruhandeln att uppmärksamma högtiden. Det som framförallt lockar kunderna till butiken är rabatterade priser. Det visar Svensk Handels sammanställning inför Black Friday.

Black Friday innebär köpfest för kunderna men pressar samtidigt handlarnas marginaler. Med Black Friday och andra kampanjtillfällen under året blir handeln allt mer kampanjintensiv.

– Black Friday bidrar till en ökad försäljning under själva helgen men riskerar på sikt att urholka lönsamheten för många handlare. Handeln har väckt ett rea-monster som alltid vill handla till rea, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Redan förra året handlade lite mer än var femte svensk reavaror på Black Friday. I genomsnitt shoppades det för 1 576 kronor per person, till ett totalt värde på 2,3 miljarder kronor. Det visar siffror från PostNords e-barometer.

I USA har fenomenet Black Friday varit populärt länge. Men där går utvecklingen åt andra hållet och intresset har snarare svalnat. Huvudförklaringen är att fler butiker startar sina reor tidigare och att fler kunder handlar på nätet.

– Att en allt större andel av försäljningen blir kampanjdriven är något som handeln måste förhålla sig till. Många företag kommer att lyckas forma strategier utifrån detta, men för många mindre handlare är detta en tuff utveckling, säger Jonas Arnberg.

Black Friday infaller dagen efter högtiden Thanksgiving i USA, det vill säga den fjärde fredagen i november.

Kontakt

Jonas Arnberg, chefsekonom Svensk Handel, 010-471 85 75 Hans Tjernström, pressekreterare Svensk Handel, 010-471 86 89.

Kommentarer (0)