Publicerad: 2016.11.30  •
Senast uppdaterad: 2016.11.30

Bomberjackan är årets modejulklapp

Ett riktigt universalplagg som går att hitta i de flesta butiker i modebranschen. Årets modejulklapp är bomberjackan.

När årets modejulklapp utses för nionde året i rad är det bomberjackan som får stå i rampljuset. Från att ha varit en lågintensiv långkörare i garderoben har den fått ett nyväckt intresse och syns ute på marknaden i många olika varianter på både dam- och herrsidan.

– Bomberjackan har verkligen blivit en storsäljare i år. För branschen är det jätteviktigt att det dyker upp nyheter som skapar den där ”vill-ha” känslan då och då. Det sätter fart på affärerna och lockar kunder till butikerna. Att plagget dessutom är en klassisk modell som håller länge i garderoben är också viktigt, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil.

Bomberjackan har differentierats och börjar nu bli ett basplagg på både dam- och herrsidan, och även i de yngres garderober. I år använder vi den klassiska bomberjackan som den nya kavajen och med olika uttryck som i siden, med stora prints eller som klassiskt ytterplagg.

– Bomberjackan är en symbol för den starka våg av street- och workwear som påverkat modebranschen så mycket de senaste åren. Influenser från amerikansk och brittisk arbetarkultur har varit närvarande på fler arenor i handeln än på länge, säger Elin Frendberg, VD Swedish Fashion Council.

Årets modejulklapp utses av Svensk Handel Stil tillsammans med Swedish Fashion Council.

Elin Frendberg, vd, Swedish Fashion Council, 073- 355 06 38,
Maria Sandow, kanslichef, Svensk Handel Stil, 010-47 18 639 eller 070-794 8718