svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2016.11.28  •  
Senast uppdaterad: 2016.11.28

Flera frågetecken kvarstår om näthandel i EU

Svensk Handel anser att ministerrådets beslut om en öppnare e-handel blev bättre än väntat. Dock kvarstår flera frågetecken som måste lösas innan regelverket kommer på plats.

Jämfört med EU-kommissionens ursprungliga förslag till förbud mot geo-blockering är ministerrådets överenskommelse bättre på flera punkter. Bland annat finns ett klargörande om att handeln inte behöver acceptera alla möjliga typer av betalsystem som konsumenten kan tänkas använda i olika länder och att företagen inte behöver stå för returer av varor vid reklamationer. Det kvarstår dock flera frågetecken kring det ansvar handlare har för produkter som inte uppfyller konsumentlagstiftningen i konsumentens hemland.

- Företag avstår i dag ifrån att sälja till andra EU-länder eftersom regelverken ser så olika ut i de olika medlemsstaterna. Det viktiga vore att harmonisera dessa innan man går fram med tvingande regler för företagen, nu angriper man snarare symtomen än det verkliga problemet. Nu finns denna överenskommelse och vi förväntar oss nu att EU-parlamentet reder ut de kvarstående frågetecknen i den fortsatta processen, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel. 

Kommentarer (0)