svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2016.03.15  •  
Senast uppdaterad: 2016.03.15

Försäljningsuppgång utan jobbtillväxt

Fler handlare spår ökad försäljning, medan antalet som tror på fler nyanställningar ligger still. Framtidsindikatorn stiger och landar på -12. Det visar Handelsbarometern i mars.

– Försäljningen utvecklades väl under 2015 och det brukar efterföljas av fler anställningar men nu är planerna på att anställa bekymmersamt låga, det skulle i förlängningen kunna resultera i en lägre service mot konsument, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

44 procent av handlarna tror på ökad försäljning de kommande tre månaderna jämfört med samma månader förra året, medan 66 procent av handlarna spår att antalet anställda kommer att ligga still. Trots en positiv syn på försäljningen fortsätter handlarnas syn på lönsamheten för den egna butiken och för branschen som helhet att vara negativ.

– Hård konkurrens under många år påverkar handlarnas möjligheter att höja priserna. Om en prisökning inte är möjlig att genomföra måste kostnaderna sänkas genom andra metoder så som till exempel färre antal anställda, säger Jonas Arnberg.

Kontakt:
Presskontakt, Svensk Handel, 010 – 471 86 50
Jonas Arnberg, Chefesekonom, Svensk Handel, 072 – 571 85 75

Kommentarer (0)